През новата учебна година ще се засили контролът в училищата, в които се наблюдават разлики между текущото оценяване на учениците (оценките, поставяни от учителите) и резултатите от националното външно оценяване, обеща зам.-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.
Тя представи данни от изпитите след седми клас, според които
общият успех от изпитите по български език и литература (БЕЛ) е "добър" 4,02, а по математика - "добър" 3,65.
На изпита по БЕЛ са участвали 53 820 седмокласници, а по математика -
53 598.
На националното външно оценяване и на втория модул за кандидатстване в гимназиите 375 ученици в страната са изкарали оценка "слаб две" по български език и литература (БЕЛ), а 193-ма седмокласници имат "двойки" на изпита по математика.
На първия модул по БЕЛ максимален брой от 65 точки са изкарали 76 ученици, а на първия модул по математика - 462-ма седмокласници.
И от двата модула на изпитите, максимален брой от 100 точки са получили седем ученици по БЕЛ, а по математика - 69 ученици.
За втора поредна година седмокласниците в страната се явиха на изпитите след седми клас в два модула. Първият от тях беше националното външно оценяване по БЕЛ и по математика, а вторият - преразказ и пет допълнителни задачи по математика.
Седмокласниците на втория модул по БЕЛ писаха преразказ върху "Череша с алени сърца" от Станислав Стратиев.Най-ниски са резултатите от преразказа в училищата в Търговище, Кърджали и в Шумен,
а най-високи са постиженията в София, Перник и в Габрово, коментира Евгения Костадинова - директор на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" в МОМН.
Тя добави, че резултатите от преразказа не зависят от конкретния текст, а показват почти еднакво равнище на оценяваните компетентности на седмокласниците от двата випуска - 2010 и 2011. През миналата година седмокласниците бяха затруднени при написването на преразказ върху разказа "Вида", тъй като в него имаше много архаични думи.
На национално ниво през следващата учебна година предстои
изпробването на нова система за инспектиране на качеството на образованието в училище,
съобщи Дамянова.
В нея ще бъдат включени училища, които имат и добри и лоши резултати на националното външно оценяване, за да се открият причините за тези оценки, заяви зам.-министърът.
По думите й към системата на инспектиране ще има отделни анкетни карти и ще се работи на училищно ниво - с учители и родители, като ще се измерват различни показатели.
За следващата учебна година
ще бъде завишен и контролът за спазването на графика за консултиране на учениците,
съобщи Милена Дамянова. По длъжностна характеристика всеки учител трябва да има часове за групово и индивидуално консултиране на учениците, за които директорът да издаде график.
На регионално ниво за новата новата учебна година ще изискваме от всички експерти по отделните предмети, в годишните им работни планове да бъде направен анализ и предложени мерки за конкретните проблеми при резултатите от националното външно оценяване, обяви Дамянова.
Тя съобщи, че към бюджета на всяко училище са предвидени 0,8% за квалификация на учителите и "ще се държи тези средства да бъдат използвани за отстраняване на дефицитите, установени при националното външно оценяване".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!