Преди да бъдете атакувани с изобилие от оферти за посрещане на студентския празник 8 декември, Коледа и Нова година, Комисията за защита на потребителите (КЗП) припомня как да защитите основните си права при ползване на услуги на туроператори, хотели, хижи и заведения.
Специалистите препоръчват на хората да организират пътуването си за празниците чрез туроператор, което дава по-голяма сигурност, че ще се осъществи при договорените условия, а при възникване на проблем - че правата им ще бъдат по-надеждно защитени.
Но когато ползват услугите на туроператор или турагент, потребителите трябва преди всичко да се уверят, че той е регистриран. Справка може да бъде направена в Регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти.
Полезно е да четат отзиви на хора, които вече са ползвали услугите на фирмата.
След като се спрат на конкретна оферта, непременно трябва да се поинтересуват за няколко неща:
началната и крайната дата на пътуването, броя на нощувките и броя и вида на храненията, вида на транспортните средства, с които ще се придвижват, местоположението, категорията и вида на туристическите обекти, чиито услуги ще ползват. Ако е предвидена специална празнична вечеря и/или програма - какво включва тя.
Изключително важно е потребителите да изискат от туроператора сертификата за застраховка, която да покрие отговорността му за причинени вреди вследствие не разплащане със своите контрагенти, неплатежоспособност или несъстоятелност.
Ако фирмата не удостовери притежанието на застраховка, потребителите имат право да се откажат от сключения договор, без да дължат неустойка или обезщетение. Отказът се прави в писмена форма преди началото на пътуването.
При сключване на договор
потребителите трябва да настояват той да е в писмена форма, както и да им бъде издаден ваучер и документ за платената сума. Задължение на туроператора е най-късно до 7 работни дни преди пътуването да предостави в писмена форма информация за името или фирмата, адреса и телефонния номер на свой представител в посещаваното място, а при липса на такъв - да посочи данни за установяване на контакт с него.
Ако въпреки регистрацията на туроператора потребителите продължават да изпитват съмнения дали е надежден, биха могли да се свържат поотделно с всеки един от контрагентите му и да проверят дали са направени резервациите в хотелите, в които предстои да отседнат, издадени ли са билетите за транспортните средства, които е предвидено да ползват, и т.н.
Ако на място договорът частично не се изпълнява, потребителите могат да потърсят представител на туроператора или да използват телефоните, написани в договора, за да предявят претенцията си.
В случай че не сте доволни от пътуването
от КЗП припомнят, че имате право на рекламация. Тя се предявява пред туроператора, тъй като е негова отговорността за всяко неизпълнение на договора, независимо дали е по негова вина или по вина на негови контрагенти.
Практиката показва, че някои спорове възникват, когато едната от страните стане причина за проваляне на пътуването. В договора трябва да е записано какви са неустойките, които дължи всяка от страните при отказ от пътуването, както и сроковете, в които то може да се случи - без неустойки, с определен процент или 100%.
Хората биха могли да прибягнат и до самостоятелно организиране на пътуване по празниците. Когато сами правят резервациите си, е добре не само да се информират дали избраният от тях обект е категоризиран, какви са видът и категорията му, но и да съберат възможно най-много данни за качеството на предлаганите от него услуги.
Важен момент са цените на нощувките. Потребителите трябва да се уверят, че посочените към момента цени ще са актуални и за празничните дни, тъй като някои хотели имат практика да вдигат цените около празниците.
При заплащане трябва да получат платежен документ - независимо дали ще се извърши по електронен път или на рецепцията на хотела.
Проверявайте фирмите, с които ще пътувате по празниците
Комисията за защита на потребителите съветва как да защитите правата си при ползване на услуги на туроператори, хотели, хижи и заведения
16 ноември 2011, 13:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!