От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра
на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна
група към Столичната община, информират от СО.
Положителната промяна би трябвало да бъде усетена
съществено от софиянци дори при 5% намаление на автомобилния поток.
Това може да бъде постигнато още до есента, ако предложените мерки влязат в
сила, смятат експертите.
Изготвеният от работната група проект бе
представен официално днес по време на кръгла маса, инициирана от парламентарната
група на общинските съветници на ГЕРБ в Столичния общински съвет (СОС).
Той предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране - синя,
зелена и жълта. Те покриват съответно идеалния център, разширенията и
периферията му.
В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е
позволен престой до два часа срещу 3 лв. на час, в зелената - до три часа срещу
2 лв. на час, а в жълтата - до три часа срещу 1 лев на час.
Предложените цени подлежат на обсъждане и утвърждаване от СОС
"Тези цени трябва да се разглеждат като
инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да
подобрим организацията на движението и паркирането в центъра", категоричен е
Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Центъра за
градска мобилност.
Концепцията предлага и по ключови улици и
артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено и да бъдат
създавани автобусни ленти, за да може чувствително да се повиши скоростта на
движение на градския транспорт.
За да се стимулира търсенето на транспорт,
който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркиране на
велосипеди и мотоциклети в центъра.
Няма да се таксуват и електромобилите, за да
се поощри екологичния баланс в града.
"Ползването на градския транспорт, особено с
перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в
момента. Затова ключов момент е
изграждането на паркинги до станциите на
метрото,
където хората да могат да оставят колите си и да продължат пътуването
си с обществения транспорт по-бързо", обясни Доковски.
Въпросът за паркирането на живущите в трите
зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която
ще плащат те, следва да покрие стойността за издаването и обслужването на
процеса, като очакванията са тя да бъде до 10 лева на месец.
82% от столичани приемат, че т.нар. синя зона за краткотрайно платено паркиране
трябва да остане същата и дори да се разшири, стана ясно от представените днес
резултати от проучване на НЦИОМ. Само 12% искат да се намали периметърът й.
Така зоните за платено паркиране се оказват
компромисна мярка, която среща много повече разбиране от пълната забрана за влизане
на автомобили в центъра, срещу която се обявяват категорично 47% от
анкетираните. С 10% по-малко са хората, които смятат, че това наистина е
необходима мярка.
Пълната забрана за паркиране и
спирането по основни пътни артерии
същевременно се подкрепя от 80%, което съвпада с мерките
заложени в концепцията.
Волята на обществото за подобряване на реда и
организацията на движение се потвърждава от високия процент на одобрение за
мерките срещу нарушителите, като евакуацията с паяк среща 53% привърженици, а
блокирането чрез скоба - 74%.
Предложените нови цени за престой на час не се
приемат безкритично, но противниците са под половината от всички интервюирани
(между 33 и 49% в зависимост за различните зони).
Общо 84% от столичани и 93% от редовно ползващите
синя зона одобряват изграждането на паркинги до метростанциите, което показва,
че със създаването на такава алтернатива голяма част от шофьорите няма да
навлизат в центъра с автомобилите си.
Изключително силна подкрепа срещат заложените
в концепцията предложения за създаване на
пешеходни зони в идеалния център - 88%,
създаване на безплатни места за
паркиране на велосипеди - 89%, и мотоциклети - 76%.
Според хората събраните от платено паркиране
средства трябва да бъдат инвестирани приоритетно в нови паркинги и
по-качествени транспортни услуги, както и в изграждането на пешеходни зони и велоалеи
и за екологични проекти.
Изследването на НЦИОМ е направено сред 1200
пълнолетни столичани и е регионално представително проучване за Столичната
община.
Промените в паркирането целят до 25% по-малко трафик
Концепцията на Столичната община предлага по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено и да бъдат създавани автобусни ленти
16 май 2010, 20:59
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!