Но одното събрание прие на второ
четене промените в Закона за културното наследство, но това не спира острата размяна на мнения и дори упреци по редица спорни текстове.
С измененията се удължава срокът за идентификация и регистрация
на движими културни ценности. В срок от една година от
влизането на закона в сила притежателите на движими
археологически обекти или паметници на културата са длъжни да
поискат тяхната идентификация и регистрация като движими
културни ценности от Националния исторически музей или от
съответния регионален музей.
Към искането за идентификация
лицата ще прилагат документ, удостоверяващ правото на
собственост или държане и
декларация за произхода и способа за
придобиването
на вещта и за неверни данни ще носят
наказателна отговорност.
Предвижда се министърът на културата да
не издава удостоверение за вещите, ако има данни, че са
незаконно придобити.
Депутатите отхвърлиха предложението на Синята коалиция да бъде
изрично записано, че при идентификация и регистрация на
движимите културни ценности национално богатство, правото на
собственост ще се установява с документ, в който са посочени
дата и начин на придобиване, цена на придобиване и лицата,
осъществили сделката.
Председателят на комисията по култура Даниела Петрова, депутат от ГЕРБ, твърди, че няма проблем, че това не е записано, тъй като
идентифицирането се извършва с декларация, по която се носи
наказателна отговорност.
Според Петрова в декларацията
лицето трябва да посочи способа на придобиване, деня на
сделката, но не може да бъде задължен да декларира цената.
Ако беше безспорно, че съществуващите текстове решават
проблема, защо беше цялата борба за премахване на думата
"официален", репликира Ваньо Шарков от Синята коалиция.
Съпредседателят на ПГ на Синята коалиция Иван Костов постави
въпроса
дали едностранната декларация е документ.
Според него,
ако не са посочени дата, цена и лица, между които е сключена
сделката, няма документ.
Необходимо е да има посочена цена,
защото вещта подлежи на последваща покупко-продажба.
Не само си
затваряме очите за незаконно придобите културни ценности, но и
отваряме вратата за създаване на вторичен пазар на движими
културни ценности национално богатство след като са
регистрирани, коментира Костов.
Съпредседателят на ПГ на ГЕРБ Красимир Велчев посочи, че целта
е да се направи първоначална регистрация на културните ценности
и затова не би трябвало да има цена.
Той даде пример със случай, при който не е ясно каква цена би посочило лице, което е владяло ценноста 40 години.
Антон Кутев от левицата коментира, че с текстовете, които се
приемат, за съжаление ще бъдат амнистирани колекциите, но
предложението на Синята коалиция също няма да помогне. Депутатът от БСП обаче няма собствено становище по спорния текст.
След приемането нва промените движимите археологически обекти и паметници на културата и
монетите и монетовидните предмети ще могат да се изнасят с
разрешение на министъра на културата след тяхното идентифициране
и регистриране.
Не се предвижда износ от митническата територия на България
към други държави-членки на ЕС на движими археологически обекти
и паметници на културата национално богатство. Изключение се
прави за представянето им пред чуждестранна публика и за
осъществяване на консервационно-реставрационни работи.
Спорни промени в Закона за културното наследство
Парламентът удължи срока за идентификация и регистрация на движими културни ценности, но това не спира острата размяна на мнения и дори упреци
5 ноември 2009, 16:26
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!