Пз з септември 2012 г. за първи път делът на ползващите интернет в
България (54%) е по-голям от броят на хората, които остават "извън
мрежата" - 46%.
Динамично се променя "всекидневието" на
потребителите. Преди година то е било преимуществено ориентирано
към набавянето на информация (специализирана или не). Днес този
тип дейности са достигнати от все по-активните ежедневни социални
контакти в интернет - чат, участие в социални мрежи и др. под.
Навлизането
на такъв вид активности в интернет ежедневието на българина, съчетано с тенденцията на спад в цените на телеком услугите, със
сигурност ни изправя пред период на нов бум на пазара на
телекомуникациите. Този път - в сектора на мобилния пренос на данни, са казва в национално представително проучване на Агенция "Алфа Рисърч (alpharesearch.bg).
В периода 20-28 септември 2012 г. са били интервюирани 1021 души.
Хората оценяват телекомуникациите като услуги за домакинствата, които се развиват най-добре през последните пет години.
При сравнителен въпрос за посоката на промяна от гледна точка на качеството (тествани са 5 услуги за домакинствата) телекомуникациите получават два пъти повече отлични оценки от втория в тази класация - електроснабдяване. Когато се сравнява промяната от гледна точка на цената на същите услуги, потребителите като цяло са разбираемо по-скептични, но и тук телекомуникациите водят класацията.
Интервюираните са били "сдържани" в своите положителни оценки за промяната в цените на мобилните оператори. На практика тези 11.2%, дали отлична оценка по въпросния показател, са малцинство сред потребителите на телекомите.
Докато в периода 2007-2011 г. парно, ток, вода, газ и канализация са поскъпвали, секторът на телекомуникациите е приятно изключение - има спад в цените, при това - осезаем. Дали това се дължи на острата конкуренция, нововъведенията и бързото развитие на този сегмент в световен мащаб или на наличието на няколко "играчи" на местния пазар, но цифрите са показателни, коментират от "Алфа Рисърч".
Расте популярността на мобилните услуги, чиято пенетрация в страната вече доближи 150%. Знак за динамиката на пазара, е и растящата популярност на комплексните услуги, известни като "бъндели" (пакети от услуги за домакинствата, комбинация от интернет, телевизия, стационарна и/или мобилна телефония).
През септември 2010 г. 14% от домакинствата са ползвали подобна пакетна услуга, а две години по-късно този дял почти се е утроил - до 36%. Преобладаващо пакетите включват на първо място интернет (в 80% от тях), както и телевизия (71%). По-рядко в комбинацията от услуги домакинствата включват стационарна телефония, като тя вече почти се застига от предпочитанията към мобилна телефония. Това според проучването също е свидетелство за растящата ценова достъпност.
Все още повечето домакинствата в страната са ориентирани извън пакетните услуги. Първо място сред тях заема кабелната/сателитна телевизия - с най-много абонати са "Булсатком" и "Близу".
При стационарната телефония и домашния интернет лидер е "Виваком".
Умните стратегии и "умните телефони" все повече са път към бъдещото лидерство, коментират социолозите от "Алфа Рисърч".
Ползващите интернет у нас вече са мнозинство
Умните стратегии и "умните телефони" в телекомуникациите все повече са път към бъдещото лидерство, коментират социолозите от "Алфа Рисърч".
25 октомври 2012, 12:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!