Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев е категоричен, че "недосегаеми" в незаконното строителство няма и не може да има.
В интервю за БТА той съобщава, че амбицията на ведомството е да осигури 13 000 работни места в пътното строителство.
"Тодор Живков е направил 250 километра магистрали за 35 години, а ние сме си поставили целта да направим 250 километра магистрали за четири години, искаме да сме девет пъти по-ефективни от господин Живков. По пътищата ще ври и кипи", заявява Плевнелиев.
До края на годината ще са готови националните стандарти за зелено строителство, а от първи януари 2020 г. България ще е задължена да превърне тези стандарти в образно казано "Стара планина" - задължителен стандарт за устойчиво строителство, казва още той.
- Министър Плевнелиев, инфраструктурата е сред топ-приоритетите на правителството. Как през изминалата година българите практически усетиха ефектите от подобряването на републиканската пътна мрежа?
- Цифрите са ясни. До 2009 г. в страна имаме изградени общо 421 километра магистрали. От тях 250 километра са построени до 1989 г. по времето на Тодор Живков и още 171 км са построени в периода 1990 - 2009 г..
В момента ние строим 177 километра. Това означава, че само за първата година от управлението на ГЕРБ сторим повече, отколкото за двадесет години всички предишни правителства на демократичния преход са завършили. Ние обаче сме абсолютно убедени, че ще ги завършим.
Сторим по "Тракия" 116,6 километра, по "Марица" - 41,1 километра, от които 31 километра вече са пуснати в експлоатация, и се работи по още десет километра, по "Люлин" - 20 километра.
Да, Тодор Живков е направил 250 километра магистрали за 35 години, а ние сме си поставили целта да направим 250 километра магистрали за четири години, искаме да сме девет пъти по-ефективни от господин Живков. По пътищата ще ври и кипи.
- Извън тези 177 километра по кои други пътни проекти предстои работа?
Ще стартират още по два лота на магистрала "Струма" и "Марица", СОП - Гара Яна, Калотина - София - общо над 100 километра. Извън магистралите се работи по други пътни проекти, финансирани по линия на програма "Транзитни пътища 5", Световна банка за над 500 млн. лева и по оперативна програма "Регионално развитие" за още 500 млн. лв.
За 2011 г. се планира в пътната мрежа да се "налеят" около 1,2 млрд.лева.
- Кога се очаква да бъде създадена държавната компания за проджект мениджмънт за автомагистралите "Струма","Хемус" и "Черно море"?
- Задачата ни е през юни да има вече компания, която ще работи по правилното концепиране на трите проекта.
Тя ще контактува с Европейската инвестиционна банка, с "Джаспърс" и ще е създадена по аналогия на така наречените обектови дружества, които се правят за "Южен поток", за "Бургас - Александруполис". Компанията няма да изземе функциите на пътната агенция.
- Колко души са ангажирани в пътното строителство?
- В момента на "Люлин" работят 2000 човека, на "Тракия" между 400 и 600 души на лот, но в пиковата 2011 г. и 2012 г. се очаква на лот да работят по около 2000 човека. Общо разчетите ни показват, че на "Тракия ще работят между 5 - 6000 души, около 1300 - на "Марица" и 2000 на "Люлин".
Виждате, че само тези три проекта създават някъде около 8 до 10 000 работни места. В пътното строителство по проекти по оперативна програма и по държавните инвестиционни заеми ще работят минимум 3 000 човека.
Това означава, че около 13 000 работни места в пътния сектор се пазят за хората.
- Санирането на сгради чрез оперативна програма "Регионално развитие (ОПРР) започва от следващата година. Какви са очакванията на министерството за активността на гражданите?
- Министерството вече е осигурило допълнителен ресурс от 900 хил. лв. в подкрепа на вече отделените от бюджета на ведомството 3 млн. лева за съфинансиране на проекти за саниране на жилищни сгради по линия на ПРООН.
Това означава, че още от март - април строителните работи на 27 сгради може да започнат, ако и собствениците на апартаменти са осигурили съфинансиране. Парите вече са преведени от държавата по специалните сметки за всяка една от жилищните кооперации. По проекта досега са рехабилитирани 27 сгради.
Тази инициатива ще бъде надградена по оперативна програма "Регионално развитие" като по нея има 80 млн. лева за реновиране на 600 жилищни сгради и до 15 юни ще стартира.
В края на следващата година ще стане ясно как ще продължи санирането на останалите панелни сгради на базата на интереса към реновирането на първите 600 сгради.
Бъдещата програма за останалите панелки може да се финансира от еврофондове, от продажбата на емисии от въглероден двуокис, от парите по фонд "Козлодуй" и от бюджета чрез програма за дългосрочно мотивиране на хората да инвестират в енергийна ефективност срещу някаква отстъпка от данъците за определен период от време.
Върху това обаче ще разсъждаваме през втората половина на 2011 г.
- Докъде стигна подготовката на стандартите за зелено и устойчиво строителството?
- Знаете, че от 2020 г. Брюксел ни задължава всяка новострояща се сграда задължително да бъде нулево енергийно ефективна или близко до нулевото. Националните стандарти се очаква да бъдат готови до края на следващата година и те няма да са задължителни.
От първи януари 2020 г. обаче ние ще сме задължени да превърнем тези стандарти в образно казано "Стара планина" - задължителен стандарт за устойчиво строителство.
По линия на ОП "Регионално развитие" чрез общински проекти какви ползи усетиха гражданите и в кои населени места ефектите са най-чувствителни и видими тази година?
Най-много са проектите, реализирани във Варна, Ловеч, Мездра, Габрово, Велико Търново. Бургас показа най-голяма степен на готовност за изпълнението на голям проект.
През 2010 г. общо за страната вече има 71 изпълнени проекта, извън това има над 470 договорени проекти, които ще се изпълняват.
Пикът на ОПРР ще бъде 2011 - 2012 г.. Амбицията ни е през 2011 г. да разплатим около 600 млн. лева. Ако съберем периода от август 2009 г. до декември 2011 г., имаме амбицията да разплатим общо 1 млрд. лева, което е 40 пъти по-ефективно от предишното правителство.
- За 2010 г. преизпълнихме поставените си цели, които бяха да договорим проекти за 1,5 млрд. лева и да разплатим 200 млн. лева.
- Тази година ще договорим 1,7 млрд. лева или 54% от размера на оперативната програма, а ще разплатим около 350 млн. лева.
До края на 2011 г. искаме да отворим всички оси по програмата, да постигнем 80 на сто договаряне на средствата (около 2,5 млрд. лева да са договорени) и процент на изпълнение до края на 2011 г. - 1 млрд. лева.
- Не смятате ли, че има изоставане във водния сектор?
- Водите действително са по-важни от магистралите. Ако сега фокусът е върху пречиствателните станции, то през 2014 - 2020 г. трябва да е върху довеждащите водни инсталации за питейна вода.
Това се налага заради огромните загуби в мрежата, които в страната са над 50%, а в Европа средно около 24%. От това се губят милиарди, но за реконструкцията на ВиК мрежата са необходими десетки милиарди.
Сега МОСВ пише стратегия, която трябва да обхване и ВиК сектора и се очаква да е готова през втората половина на 2011 г. Стартирахме мастър плановете и над 27 различни организации вече проявиха интерес.
Амбицията ни е през първата половина на 2012 г. да са готови конкретните екшънпланове по водните магистрали.
- Април следващата година се очаква да бъде пикова за събарянето на множество незаконни постройки. Гарантирате ли, че този процес ще обхване и така наречените "недосегаеми"?
- Няма недосегаеми обекти, ако има такива, нека да ни ги кажат. Всички заповеди за премахване на незаконни постройки са публични на страница на ДНСК.
Освен това форсирахме проверките - на язовир "Ивайловград" вместо 85, заповедите за премахване вече са 125 с тенденция да достигнат 130. До края на януари ще бъдат оповестени резултати по проверките на 53-те язовира, след което ще има втори тур проверки.
- Предполагам вече сте наясно с приоритети за следващата година на министерството.
- Високо сме вдигнали летвата. Сред приоритетите е изпълнението на оперативната програма "Регионално развитие".
В пътния сектор трябва да завършим "Люлин" на 15 май. Пътният възел Драгичево е два дни пред графика и вероятно на 18 декември ще бъде готов.
Стартират седем нови големи търга за още 500 млн. евро - по два лота "Марица" и "Струма", Кърджали - Подкова, Мездра - Ботевград , СОП - гара Яна. По програма "Транспорт" към момента са договорени 25 на сто от общо 1 млрд. лв., там е "Тракия".
Целта ни е 60 процента от парите за пътища да бъдат договорени до юни 2011 г. по седемте лота и първите копки по тях да започнат от юни - юли.
Следващият голям проект, който стартираме е пътен възел Меден рудник и до две - три седмици искаме първа копка на обекта.
Други приоритети са водната стратегия, подготовката на водните магистрали, енергийната ефективност на сградите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!