Днес в 8 ч. започна третият ден на безсрочната ефективна стачка на работниците и служителите от българските железници.
Нито един влак не тръгна от Централна гара София от началото на стачката,
съобщиха от Обединения стачен комитет на КТ "Подкрепа" и КНСБ.
От 130 влака по разписание в цялата страна към 10.30 ч., които е трябвало да тръгнат или са били в движение от преди началото на стачката, са спрели 98. 21 влака са тръгнали от началната си гара, но не са стигнали до крайната гара, защото по пътя са спрели.
И малките гари и спирки вече се включват в стачката - Копиловци, Гюешево, Гълъбник, Безмер, Дъбово, Стралджа, Зимница, Забой, Владимир Павлов, Делян, Дякаво. От Варна първият влак след 8.00 ч. е спрян, а вторият е спрян поради факта, че на гара Горна Оряховица никакви влакове не минават и цялата гара е задръстена.
Въпреки че от ръководството на БДЖ заплашиха, че ще внесат искова молба в съда за незаконност на стачката и че може да се наложат още по-големи съкращения, синдикатите са категорични, че ще протестират, докато исканията им не бъдат чути.
От ръководството на компанията обаче остават непреклонни за провеждането на набелязаните реформи и призоваха синдикатите, ако имат "по-неустоимо" предложение за реформиране на компанията, която е във фактически фалит, да го направят.
"Препоръчвам да се преговаря, не препоръчвам да се бърза с подписването на колективните трудови договори", заяви транспортният министър Ивайло Московски.
"Право на стачкуващите е да си защитават правата по този начин. Така са решили така го правят. Имаме концептуални различия по това как да бъде спасено БДЖ", каза пред Дарик Московски.
"Самите работещи са наясно, че алтернатива за спасяване на дружеството няма. Според мен стачката е провокирана от ръководството на синдикатите, тъй като те, реализирайки тези мерки, които сме предприели, за тях те са непопулярни, защото те ще загубят позиции. Но за мен това е дребнотемие, защото проблемите са изключително сериозни и тежки и
ако кредиторите предявят по-сериозни действия, дружеството изпада в несъстоятелност",
категоричен е Московски. Той подчерта, че в момента транспортен хаос няма. "Не сме насочвали умишлено хората към автобусния транспорт, това го декларирам".
"В БДЖ протестът не се разраства, но като цяло
протест ще има и по-голям, тъй като се вижда, че са сериозни намеренията на зърнопроизводителите, също и на синдикатите заради възрастта за пенсиониране", допълни транспортният министър.
Според него, няма проблем да се подпише споразумение, но исканията на синдикатите са доста широкообхватни и "ние няма как да се съгласим с тях".
На въпрос дали стачката е законна, Московски отговори, че уволнения няма да допусне да има заради стачката. "Но ако се окаже, че е незаконна, ще бъдат наложени някакъв тип административни наказания. Доброволните споразумения за напускане от БДЖ са подписани от над 800 души вече.
Между 300 и 500 души могат да бъдат пренасочени към софийското метро,
но това се отнася за съжаление само за регион София. Упреците на хората нека да бъдат справедливо разпределени за последните 20 години, да не са само към нас. Над 1,5 млрд. лева се инвестират в жп инфраструктура. Ако успеем да оздравим дружеството, през 2014 г. получаваме безвъзмездна помощ от ЕК за нови влакове. За да стане това обаче, БДЖ трябва да излезе от кризата, в която се намира. Трябва да стопим оперативната загуба на БДЖ", категоричен е Московски.
Той каза, че в дългосрочен план стачката не е решение, а се губи цялостно потенциалът на този вид услуга. Транспортният министър обясни, че цените на билетите не са пипани от 2008 г., за бизнеспревозите увеличението ще бъде 15%, но въпреки това увеличение, влакът ще остане най-евтиният вид транспорт.
Сделката с новите влакове "Сименс" е безсмислена. Защо се купуват новите влакове, вместо първо да се подобри инфраструктурата. Тези нови влакове по никакъв начин не подобряват транспортната услуга, смята министърът.
2000 души до края на годината ще бъдат съкратени,
до 500 души следващата година ще се наложи да бъдат съкратени.
За тези 500 няма да има проблеми да бъдат обезпечени с някакъв вид социален пакет, заяви Московски. Той съобщи, че освен предстоящото увеличение на цените на билетите за влакове, не се планира друго увеличение през следващата година, но ако има повишение на цените на енергоносителите, тогава цените ще трябва да се коригират.
За вчерашната случка, когато българската делегация, начело с Цецка Цачева изпусна самолета за Индия, Московски каза, че вината е на администрацията, която обслужва ВИП салона. "Извинявам се за този инцидент. Ще бъдат наказани всички от администрацията, обслужваща ВИП салона", добави транспортният министър.
Вчера от Обединения стачен комитет на КТ "Подкрепа" и КНСБ обявиха, че над 80% от пътническите влакове в цялата страна са спрели, а безсрочната ефективна стачка, организирана от КТ "Подкрепа" и КНСБ продължава и днес.
От 8.00 до 16.00 ч. влаковете няма да се движат на територията на цялата страна.
Товарните превози също стачкуваха вчера в цялата страна. Не изпълняваха своите трудови задължения търговските ръководители, описвачите, ревизор вагоните, не се извършваше маневрена дейност.
И през втория ден на стачката е оказван системен натиск върху стачниците на много места в страната, който е съпроводен с прилагане на локаут в противоречие със Закона за уреждане на колективните трудови спорове, съобщават от стачния комитет.
По-късно от БДЖ съобщиха, че вече
753 служители са приели предложението на ръководството
да бъдат освободени от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда. По шест брутни заплати ще им бъдат изплатени веднага след освобождаването от длъжност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!