О бразованието ни днес е все по-далеч от модерните форми на преподаването и от съвременните практики, заяви премиерът Пламен Орешарски при откриването на дискусионния форум "Професионалното образование и обучение - приоритет за България".
"Образователната ни система полага усилия за наваксване на изоставането през годините на прехода. Необходими са мерки за професионална преквалификация на излезлите вече от образователната система, за да се задоволят нуждите на трудовия пазар.
Дискусията за образованието вече се води повече от 20 г. Най-често постиганият ефект от тези дебати е появата на нови учебни помагала със спорни качества.
Днес образованието ни е все по-далеч от модерните форми на преподаването и от съвременните практики. Нашите ученици добре рецитират, но трудно решават практически казуси", каза още Орешарски
Добрата новина е, че България ще разполага със 100 млн. евро за справяне с младежката безработица през следващите няколко години, добави той.
"Стимулирането на професионалното образование е политика, която дава добри резултати в други страни за насърчаване на полезните знания и практическия опит на младите. А професионалното образование е гаранция и за ускореното икономическо развитие", обясни Орешарски.
"В професионалните гимназии сега най-търсени са "туризъм" и "информационни технологии", което показва сериозен дисбаланс по професионални направления. Трудно е да се намерят шлосери, фрезисти, стругари, асансьорни техници и жп работници", каза министърът на образованието Анелия Клисарова по време на форума в МС.
Сред проблемите министърът посочи липсата на работещ механизъм за сътрудничество между професионалното образование и социалните партньори, и бизнеса като цяло.
Други трудности пред развитие на професионалното образование са свързани с намаляващия брой ученици в професионалните гимназии, което води до намаляването на броя на тези гимназии.
Последно време нашите ученици предпочитат да кандидатства в елитни училища и не избират професионалното образование, посочи министърът и заяви, че е необходимо да се гарантира на учениците, че ако завършат професионално образование, ще могат бързо да се реализират на пазара на труда.
Имаме разминаване между нуждите на пазара и това, което ни предоставя системата на образованието, заяви в началото на форума Божидар Данев.
Той илюстрира ситуацията по следния начин: "Няма работа за хората, но и няма хора за работа."
"Целта на професионалното образование са знанията, но без опит и умения също не може, заяви той. Затова трябва да стимулираме системата на учене през целия живот", е неговото мнение.
"Налични са съществени разлики в начина и нивото на образоване в по-големите градове в сравнение със средните и по-малките. По-богатите социални групи осигуряват по-добро средно образование на своите деца, отколкото по-слабо заможните.
Всичко това говори за сериозни натрупани проблеми и е само малка част от общата картина на образователна недостатъчност, опростачаване на ученическата общност и слаба възможност за реализация в обществото", пише в своя позиция Съюзът на учениците в България.
"Директори и учители с десетилетия не подобряват своите компетенции, но продължават да бъдат несменяеми, въпреки понякога явното си нежелание да осъществяват своите мениджърски и обучителни функции.
Учениците се учат да заучават материал, а не да мислят. Извънкласната активност е дейност поставена като втора категория и неформалното образование не е на почит", пишат още учениците.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!