Най-непреодолимият казус за националният омбудсман Константин Пенчев остава формирането на такса смет в общините на Република България.
"Аз вече нямам думи. Защо пенсионер на пъпа на София, който живее в
огромен апартамент и хвърля една торбичка смет за цяла седмица, трябва
да плаща повече от 10-членно семейство в "Люлин" или "Дружба". Ето това
не мога да разбера и няма кой да ми обясни", каза Пенчев при представяне на годишния доклад на правозащитната институция.
През 2011 г. година българските граждани са подали най-много жалби срещу мобилните оператори и топлофикация. Оплакванията срещу телекомите са били двойно повече в сравнение с 2010 г.
Като цяло изминалата година е с рекорден брой оплаквания, откакто е създадена инститгуцията.
Над 5500 жалби и сигнали са постъпили в администрацията на омбудсмана за миналата година. Нарушенията в обществените услуги оглавяват статистиката с оплаквания - общо 1 328 - 24% от всички постъпили. Близо 500 жалби има срещу мобилните оператори, след тях са оплакванията от топлофикациите, ВиК и електроразпределителните дружества.
Според Пенчев статистиката може да
означава, че хората са започнали да вярват повече на
институцията, или че просто проблемите им се увеличават.
Най-голямата част от жалбите са за грубо отношение от службите.
Омбудсманът разказа за случай, при който възрастен човек, през
сълзи на два пъти му се е оплаквал от отношението към него на
служителка от "Топлофикация". Трябва веднъж завинаги
администрацията да разбере, че е създадена да работи за хората,
заяви Константин Пенчев.
Делът на оплакванията за нарушение в социалните дейности също е висок - 18% от всички жалби и сигнали.
Заради спорове за земеделски земи и незаконно строителство са се жалвали 15%, а 11% - заради нарушените им права и свободи.
Общественият защитник отчете като свое най-голямо постижение постигнатото решение да няма необжалваеми глоби, т.е. че не може да се извършва административно наказателно производство, без гражданинът да има право да се обърне към съда.
Това, с което омбудсманът не се е преборил още според него, е различното тълкуване за давността за дълговете към "Топлофикация" в различните съдилища - три и пет години. Въпреки че Пенчев е формирал искането до ВКС за решение на срока за давност, върховните съдии още не са се произнесли.
Омбудсманът е сезирал Конституционният съд три пъти през
миналата година. Съдът се е произнесъл с решение в полза на
омбудсмана и е обявил за противоконституционни разпоредбите на
Закона за българските лични документи, с които се дава
възможност за налагане на забрана за напускане на страната, при
наличие на парични задължения.
Съдът е обявил за
противоконституционни и разпоредбите в Закона за движение по
пътищата, според които електронни фишове с глоба до 50 лв. не
подлежат на обжалване.
Константин Пенчев за пореден път призова гражданите да търсят правата си и да се обръщат към неговата администрация.
Оплакваме се най-често от телекоми и от ТЕЦ
2011 г. е с рекорден брой оплаквания, откакто е създадена институцията национален омбудсман, а най-непреодолим казус остава формирането на такса смет в общините
4 април 2012, 16:19
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!