"Сн нята зона", "зелените вълни", кръстовищата на две
нива, миенето на улиците и булевардите, както и преминаването от
въглища на газ - това са част от мерките, набелязани в новата
програма за намаляването на фините прахови частици и азотния
диоксид в атмосферата.
Това съобщи за БТА председателят на комисията по околна
среда на Столичния общински съвет (СОС) Лорита Радева.
Предстои програмата да бъде гласувана в четвъртък на заседание на СОС.
Това е вторият документ, който се изготвя с мерки за
намаляване на вредните емисии, посочи зам.-кметът Мария
Бояджийска.
Любопитна подробност е, че в работата на екипа освен
данните от мониторинговите станции в столицата, са използвани
и данни от НАСА.
Фините прахови частици се сочат като едни от
причинителите на белодробни и и сърдечно-съдови заболявания, а
азотния диоксид води до образуването на смога и киселинните дъждове.
През изминалите десет години чрез мерките по предния програмен период с
ограничаването на достъпа на автомобили в центъра чрез
разширяване на "синята зона" е постигнато
намаление на
вредните емисии с 30%
За последните три години местата за платено
паркиране в центъра на столицата са се увеличили от близо 5000 до над 11 хил.
С 12 хил. тона на година е намаляло количеството CO2 заради разширяването на метрото и
редуцирането на трафика в източната част на столицата с близо 23
хил. автомобила дневно.
Поради разширяването на газопреносната мрежа
и включването на нови абонати са предотвратява емисия от над 570 тона
фини прахови частици във въздуха около града.
Все още остава
неразрешен проблема с емисиите от битовото отопление през
есенно-зимния период.
Екипът, подготвил новата програма, отчита, че със
спирането на дейността на "Кремиковци" е постигнато значително
намаляване на частиците и азотния диоксид.
Допълнителен спад се очаква и след пускането на новите
участъци от Южната дъга, което ще доведе до изместване на част
от трафика от централната градска част.
Миенето на улиците не осигурява очаквания ефект,
както
поради невъзможността да се почистват площите под паркираните автомобили, така и непосредствено
да се отвеждат измиващите води, констатират експертите.
Според тях по този начин след изпаряването на водите по
уличните платна остава прах - ефектът е краткотраен, с
оросителен характер и не елиминира възможността за вторично
действие.
Като мерки за намаляване на вредните емисии се
препоръчва поставянето на слънчеви колектори и монтирането на
такъв тип бойлери в 13 детски заведения, както и подмяната на
вътрешните отоплителни инсталации на училища и детски градини с
цел увеличаване на енергийната им ефективност.
Мярка за намаляване на праха в града е
контролът върху ползването на покривала за превозващите различни
товари камиони в градската част на столицата.
Намаляването на
пръстта по пътните платна ще стане със засилен контрол на
неправилно паркиращите в зелените площи коли.
Възстановяването на "зелената вълна" по част от
столичните булеварди
също ще допринесе за намаляване на фините
прахови частици във въздуха. Специалистите препоръчват и
временни ограничения на трафика в зоните с наднормено ниво на частици - въвеждането на режим на движение
"четни-нечетни номера".
Кръстовищата на две нива са препоръчвана мярка за намаляване на емисиите от престой,
тръгване и спиране на превозните средства. За да падне пък
общия обем на замърсяванията от автомобили, е необходимо да се
повиши привлекателността на градския транспорт, съветват още
специалистите.
Препоръчва се и създаването на нови тревни площи върху
незатревените пространства, които са източници на прах.
Засиленият контрол върху строителните площадки, както и при
възстановяването на пътни платна ще доведе до намаляване на
замърсяването от тях и около тях.
Предлага се и да се въведе регистър на автомивките,
автосервизите и другите малки
обекти, потенциални източници на
аерозоли, прах и газове
В пакета от мерки за следващата година се препоръчва
да се започне работа по замяна на отоплението с газьол с парно
или с газ във всички общински сгради, където това е възможно.
Експертите са на мнение, че през следващата година трябва да
започне въвеждане на система за почистване на обществени места
от паднали листа със специалзирана техника, с което ще се намали
количеството отложен по тях прах.
Предлага се да
не се допуска използването на пясъчно-солни смеси за зимно
почистване и поддържане в границите на градската територия.
Освен това трябва да се увеличи честотата на миене на уличната
мрежа.
В по-дългосрочен план се препоръчва въвеждането на
диференцирани такси за паркиране или други средства за
избягването на задръстванията в централната градска част.
Увеличаването на велосипедните алеи е мярка за постигнато на
нулеви емисии от прах.
Според специалистите през 2014 г. трябва да се намали
дялът на ръчното метене на уличната мрежа за
сметка на механизираното почистване.
Данните от замерванията на количеството фини
прахови частици по 46 обследвани булеварда и улици в столицата
сочат показатели от близо 833 тона за една година.
Най-големи са емисиите по път Е79 - 94 тона годишно
От
обследваните зони в столицата вследствие на транспорта се
емитират общо 3341 тона частици годишно.
Целта на мерките, които се предлагат, е до 2014
г. емисията от прахови замърсявания да бъде намалена по
обследваните 46 улици и булеварди до 84 тона годишно, а в
обследваните зони - до 3000.
В 31 селища около София миналата година са емитирани
2800 тона фини прахови частици, като с увеличаването
на газификацията се очаква те да намалят до под 2200
тона след две години.
Нови мерки и предложения за по-чист въздух в София
"Синята зона", "зелените вълни", кръстовищата на две нива, миенето на улиците и булевардите, както и преминаването от въглища на газ са някои от тях
25 юли 2011, 11:43
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!