"Не мисля, че трябва да има политика в училище и не бива да бъркаме малките деца с политиката". Така министърът на образованието Анелия Клисарова коментира математическата задача, в която имаше елементи на митинг и кебапчета и която обиколи социалните мрежи през последните няколко дни.
Според Клисарова вероятно съставителите на задачата са искали да бъдат по-оригинални и да привлекат вниманието, но училището не е място за това. Клисарова подчерта, че
задачата е изготвена от Съюза на математиците и експертите на МОН не проверяват задачите на съюза,
защото той не е подчинен на МОН и затова не може да има санкции.
Вчера стана ясно, че математикът Ивайло Кортезов измислил задачата, вдъхновен от репортаж за истинския митинг с раздадени кебапчета и изхвърлени знамена. Според него обаче второкласниците няма как да се сетят за политика, докато четат условието й.
"508 милиона евро предстоят да бъдат усвоени по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж". Те ще бъдат разпределени за реформата в професионалното образование, както и за реформи във висшето образование", съобщи още министърът на образованието.
Клисарова отчете и резултатите от оперативната програма "Регионално развитие": "Не е важно само колко средства сме усвоили, но и какъв ефект постигане от оперативните програми. 830 хил. ученици са включени в извънучилищна дейност, 98 хил. студенти са получили стипендии. Програмата е достигнала и до над 3000 докторанти, 13600 учители са повишили квалификацията си, а 29 висши училища има модернизация, 35 хиляди студенти до края на 2013 г. ще се включат в подготовката за реализация на пазара на труда. Това доказва, че освен усвоени средства от МОН, те са стигнали и до хората", каза още Клисарова.
По ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" ще бъдат отпуснати 508 млн. евро и са обособени 3 отделни приоритетни оси. Тя ще бъде единствената, която ще се финансира от два фона – фондът за Регионално развитие и Европейският социален фонд. Това заяви зам.-министърът на образованието и науката Иван Кръстев.
Важен приоритет на програмата ще бъдат научните изследвания и технологично развитие. За целта ще бъдат изградени центрове за развитие на компетентности, които трябва да съответстват на приоритетите в стратегията. Другите две оси на програмата са насочени за учене през целия живот и средства за активно приобщаване. Според Кръстев един от основните акценти е, че
средствата ще бъдат инвестирани в приложни и научни изследвания, а част от средствата ще бъдат насочени към създаване на център за върхови постижения,
за модернизиране на научната инфраструктура, регионалните научни инфраструктури и изграждане на изследователска дейност. При оста за образование и учене през целия живот са концентрирани всички мерки за реформи в образователната система. Предстои да бъдат създадени програми за научен обмен, както и мерки за намаляването на преждевременното напускане на училищата и насърчаване на равния достъп до висококачествено образование.
Подобряването на ключовите компетенции на учениците, усъвършенстване на прилагането на системата за оценяване, измерване на постиженията на учениците, както и въвеждането на модерни технологии и интерактивни методи в образователния процес, също ще бъдат сред дейностите на новата оперативна програма. Тя ще бъде насочена и към реформи в професионалното образование.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!