"Вашата прекрасна държава България е всъщност добра отвътре и лоша отвън..."
Тази фраза чух от един посланик, докато споделяме маса в малък софийски ресторант. Прав е...
Идваше от далечна африканска държава, беше само месец-два в България и докато замислено гледаше в чашата с прекрасно вино, ми каза:
"Знаеш ли, Максим, не мога да ви се начудя. В Африка има десетки страни, за които милиони си мислят, че са само плажове и палми, а като попаднат там, виждат колко трудно живеят хората.
При вас е точно обратното... Отвън, ако някой чете какво се пише за България, няма да иска да стъпи тук, но веднъж като дойде, вижда веднага каква прекрасна страна е тя".
Проблемът наистина не е от вчера.
През тези твърде дълги 20 години на преход България съумя да се промени тотално, да въведе, макар и болезнено, истински пазарни механизми, да промени две или три поколения млади хора, които сега по нищо не се различават от своите връстници в развитите страни, да превърне много от запустелите си места в страхотни и луксозни курорти... Но не успя да го каже на света.
И затова той продължава да гледа на нас с огромно подозрение и неразбиране. От една страна, това се дължи на дълбоко вкорененото ни чувство, че държавата ни е безкрайно интересна и едва ли не всеки чужденец трябва да се чувства привилегирован, че въобще сме го допуснали да ни дойде на гости.
От друга обаче, навикът или по-скоро усещането, че в трудните години на преход по-развитите държави ни дължат нещо и сега те някак си априори и по-задължение трябва да инвестират в България, ни кара подсъзн ателно да подценяваме силата на агресивната, честна и точна промоция. С две думи, през тези десетилетия
България не е имала ясна стратегия
как да покаже безспорните си предимства на света и с това да стане още по-атрактивна и наистина ефективна инвестиционна дестинация.
Агенции, министерства, комитети и какви ли не още държавни институции винаги приемаха, а сигурен съм - продължават да приемат, средствата, изхарчени за реклама или за промоция на България, като разходи, а не като инвестиция.
Реално погледнато, това е най-бързо възвращаемата инвестиция, защото промотира не продукт или услуга, а милиони такива, и таргет групата е толкова разнообразна и всеобхватна, че вероятността рекламата да не работи е просто минимална.
Наистина рекламата на България е инвестиция и тя много бързо може да бъде капитализирана, особено по време на криза.
Ако си на 72-ри етаж в някой офис билдинг в Чикаго, Токио или Франкфурт и четеш вестници, за да разбереш какво се случва в България, картинката ще е много ясна - стрелби, кражби, отвличания, измами, бавно и трудно приобщаване към пазара, спрени европейски фондове.
В същото време категорично твърдя, че България - все още - е единствената страна в Европа, в която може да пристигне инвеститор и с 50 хил. евро да направи успешен бизнес, а инвестицията да му се върне петорно само за няколко години.
Това е така, защото в България все още има милиони незапълнени ниши и възможности за правене на бизнес с относително евтина, но супер интелигентна и много мотивирана работна сила.
В Полша, Чехия или Унгария липсват тези възможности - там пазарите са вече заети, скъпи и добре подредени. Този момент, използван в една промоционална кампания, реклама или просто медийна комуникация, ще бъде изключително силен и атрактивен коз за всеки потенциален инвеститор.
И друго. Сега България има най-добрата и примамлива данъчна политика от всички страни в Европейския съюз, дори само 5% данък дивидент и 10% корпоративен данък са железен аргумент стотици хиляди инвеститори да се насочат насам.
Но те не знаят за това. Няма и откъде да знаят. Не става дума за големите международни корпорации. Те със сигурност си имат своя стратегическа политика, имат си отдели за анализи и прогнози, знаят къде какво се случва и как да инвестират.
Но българският пазар до голяма степен, да не кажа в съдбоносна степен, разчита на средния и на малкия бизнес от развитите страни, който ще запълни именно тези милиони ниши, ще инвестира, ще даде добра работа на стотици хиляди млади българи и ще остави парите си тук. За да направят това обаче, малките и средните инвеститори трябва да знаят какво е България.
И тъй като точно през тези 20 години никога не е имало последователна политика да се обяснява какво е България, защо е такава и с какво точно е привлекателна, нека помислим само върху няколко от тези безспорни предимства.
Най-лесното, най-краткото и най-разбираемото обяснение е: България е WWW страна!
Казвал съм го хиляди пъти и наистина е така - Weather (време), Women (жени), Wines (вина). Звучи почти в рима, интересно и най-важното - лесно се запомня. А и жените не бива да се засягат, те са едни от най-хубавите в Европа. Кратко и ясно.
Може да послужи за послание, може да послужи за "кукичка", която ще предизвика интереса на милиони и в крайна сметка
ще ги накара да поровят още малко в интернет
За да открият следното: България е страна, пълна с млади, интелигентни, невероятно мотивирани и бързо мислещи хора, които могат да направят чудеса с всеки бизнес. Това трябва да се разказва.
Още: в България има огромно количество честен и почтен бизнес, който иска да се развива единствено и само така и с всяка изминала година става все по-силен и все по-стабилен. Това трябва да се разказва още повече. И накрая.
България е прекрасна и леснодостъпна европейска страна с четири сезона, страхотни курорти, неповторима природа и уникални места за незабравими мигове. Това вече трябва да се рекламира. Интелигентно, упорито, агресивно и с достатъчно пари, така че те да гарантират възвръщането си много бързо.
Иначе... България ще си остане тук някъде на Балканите, с балканските си истории, с балканския си имидж, неразпознаваема, безинтересна и мъгляво екзотична. Ще си остане най-строго пазената тайна на света. И от това ще загубим всички ние.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!