Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев подписа и изпрати за обнародване в "Държавен вестник" Наредба за усвояването на книжовния български език.
С наредбата се определя държавното образователно изискване по чл. 16, т. 4 от Закона за народната просвета. Проектът е разработен с участието на водещи специалисти по български език и беше представен на електронната страница на министерството за становища и предложения.
Наредбата потвърждава ключовото място на книжовния българския език в българското училище. Новост е въвеждането на изрично задължение за учителите да общуват с децата и учениците не само в училище, но и извън него на книжовния български език. Те са длъжни да общуват и помежду си в училище на книжовен български език.
Определят се условията и редът за усвояване на книжовния български език в детските градини, училищата и обслужващите звена в системата на народната просвета.
Социалната значимост на езика се определя от неговите функции като основно средство за общуване във всички социокултурни сфери и за интегриране на всички етноси в структурите на българското общество.
Документът постановява, че усвояването на книжовния български език е задължително за всички деца и ученици, които се обучават в българските детски градини и училища в страната и в чужбина.
Учителите са длъжни да преподават учебните предмети на книжовен български език, с изключение на учебните предмети "чужд език" и "майчин език" и на учебните предмети на чужд език, когато това е предвидено в учебния план.
Според наредбата на министерството усвояването на книжовния български език се изразява в:
- Овладяване и прилагане на знанията, уменията и отношенията, определени с държавното образователно изискване за учебно съдържание по български език и литература за съответните етапи и степени и с държавното образователно изискване;
- Спазване на книжовноезиковите норми в учебните часове по всички учебни предмети, в които обучението се осъществява на български език.
Спазването на книжовноезиковите норми в учебните часове по останалите учебни предмети с изключение на български език и литература се следи от съответните учители, без да се взима предвид при оценяване на резултатите от обучението по съответния учебен предмет.
Степента на усвояване на книжовния български език е елемент на външно оценяване във всеки един от етапите и степените на образование, се казва в наредбата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!