Преди два месеца сп. "Мениджър" публикува статия за Y поколението, написана от Александър Дурчев, собственик на агенция "Ол чанълс" (All Channels).
В нея той разказваше как шефът трябва да се държи с най-младите в офиса. Този месец в новия си брой "Мениджър" представя другия поглед - техния към шефа.
От утре свалям кецовете и слагам вратовръзка. Горе-долу така изглежда за един млад човек навлизането в дълбоките дебри на корпоративната среда - първата работа в офиса, пише Захарина Вецева* за списанието. Следва и
неминуемият сблъсък с шефа.
И противно на очакванията ви, младите хора държат да има колкото се може повече такива сблъсъци. Те искат достъпен шеф, който да е до тях и с когото спокойно могат да разговарят. Не забравяйте, че са израснали пред компютъра - онлайн. И знаят, че могат да комуникират с всеки и без проблем биха намерили
мейла на Бил Гейтс
или пък биха му писали във Facebook. Ако ще сте им шеф, би трябвало да имате регистрация там и да знаете какво е Twitter. Те са сигурни, че в този свят всеки е на една ръка разстояние, ако не - то на един клик.
Образът на шефа, който по цял ден стои затворен в недостъпния си кабинет на последния етаж, пушейки достолепно пура, не минава. Най-малкото защото всеки млад човек ще ви каже, че пурите са вредни за здравето.
Те не очакват да ви виждат само на излизане от офиса, качвайки се в лъскавия ви автомобил. Техният любим шеф по-скоро предпочита икономична и еко кола пред най-новия гигантски джип.
Младият човек се е научил да бъде съпричастен, да се чувства част от едно глобално цяло и би било добре и вие да го правите. Добрият шеф за него е този, който
има кауза,
интересува се не само какво се случва с бизнес средата, но и с околната среда. Ще спечелите уважението му, ако възприемате корпоративната социална отговорност не само като често използван термин и начин за спечелване на престижна награда в края на годината. А ако се интересувате от отсичането на вековното дърво в парка наблизо.
И не казвайте, че това поведение е присъщо само на младите хора. Именно това искат да видят те във вас. За тях възрастта няма значение, има значение
младият дух.
Шефът, на когото биха се възхитили те, не е забравил това, а го е съхранил в себе си. Хората от младото поколение искат лидер, на когото не само да се възхищават, но и който да е като тях. И в когото биха се припознали след десет години.
Понякога преходът от университета до офиса е доста труден. И каквото и да си говорим, практиката е много по-различна от теорията. В университета младежите се учат да мислят, не да действат.
Това е най-големият препъникамък за тях, пристъпващи амбициозно към вашия офис. Те очакват вие не само да бъдете техен шеф, те очакват много повече. Очакват да им дадете всички необходими знания, за да ви бъдат полезни. Първият опит за летене със сигурност е съпроводен с падане, но шефът, когото искат те, е този, който
подава ръка,
за да се изправят. Ако пазите знанията си за себе си с мотива, че един ден младият човек би могъл да ви е конкуренция, ще го загубите. Той иска да разбере всички тънкости в занаята и очаква от вас да открехнете вратата към успеха.
Не забравяйте, че това е поколението, което най-много държи на самостоятелността. Абсолютната свобода за младите е даденост. Налагането на определени правила може да убие всякакъв ентусиазъм у тях. Това не означава, че ще станат неконтролируеми извън нормите на допустимото поведение.
Емилия Николова, студентка трета година връзки с обществеността в СУ "Св. Климент Охридски", има своя теория за закъснението за работа: "Когато е от няколко минути, не би трябвало да предизвиква бурни реакции у идеалния шеф. На всеки се случва
да се поуспи
от време на време, стига това да не се превърне в ежедневие, разбира се. Перфектният работодател не бива да гледа на хората единствено като на средство да изкара пари от тях, а като на човешки същества, които също като него имат чувства, желания и нужди".
Приемате ли думите на Емилия? Може би ви смутиха? Добре е да знаете, че дадената свобода за тези хора означава гласувано доверие. Ако вие като шеф им се доверите, това за тях ще бъде знак, че ги цените и че ги приемате като равни.
Най-малкото, което очакват от вас, е да бъдат подценени заради възрастта си. Ако им дадете достатъчно свобода, ще спечелите
тяхната преданост.
Характерно за младите е, че са изключително чувствителни към справедливостта. И тази същата ще бъде изисквана от вас във всеки един момент.
"Освен всичко добрият мениджър трябва да се стреми да мотивира служителите си, да е обективен и да не изразява очевидно предпочитанията си към някои от своите сътрудници. А да дава на всеки заслуженото" - ни каза Йоана Дакиева, студентка втора година по стопанско управление в СУ "Св. Климент Охридски".
Истината е най-доброто и единственото, което може да им предложите и което ще приемат. Те са свикнали да говорят истината и са отраснали в нецензурираното време на демокрацията след 1989 г. Откритият и директен шеф е добрият шеф.
Това са хората, които искат да получават неподправената и сурова информация в открит диалог.
Директността в отношенията ви ще бъде оценена толкова, колкото и емоционалността ви. Колкото по-близо е един човек до технологиите, толкова повече цени човешките качества. Ако следваме тази теория, би трябвало младите да ви оценят най-добре. Зрялата възраст невинаги е съпроводена с
търсенето на приятели.
Но младият човек със сигурност очаква от вас близко отношение. Скоро излезлите от тийнейджърската възраст са свикнали да намират приятели навсякъде и този модел ще пренесат и в работата си. Всяка смяна на средата за тях означава запознанство с нови хора и нови преживявания.
Те искат шеф, който е близо до служителите си и ги подкрепя. В тази ситуация ще ви е много по-лесно да скъсите дистанцията между поколенията. Това е и виждането на бъдещия юрист Ивайло Патриков от Софийския университет:
"Идеалният шеф ще е този, който разговаря и общува с подчинените си, като спазва умело границата между добрия приятелски тон, с който да поощрява, и държанието на висшестоящ, с което да порицава".
Като шеф ще ви е много по-лесно и да отправите критика към по-младия служител, отколкото към този на вашата възраст, който би я възприел доста по-трудно. За Y елемента в офиса ви това ще означава, че се интересувате от работата му и че следите развитието му, че сте
на негова страна
и искате да му помогнете. Тук, разбира се, имам предвид градивната критика, която би насърчила търсещия младежки дух. Младежът има много по-голяма нужда от непрекъснатото ви одобрение.
Работата за него е свързана с много непознати неща и амбиция за израстване. Обратната връзка с вас е най-добрият показател за това как той се справя със задълженията си.
Вашето отношение ще е неговият ориентир в работата, но трудно можете да му наложите стила си. Той държи да покаже своя начин за справяне със задълженията и най-важното - да получи поле за изява.
"Като студент знам колко е важно да ти дадат поле за изява и мисля, че и в работата е същото" - смята Ангел Пашов, студент втора година по счетоводство в УНСС.
Младостта трудно понася компромисите. Позицията в престижна и водеща компания не е достатъчна за човека от Y поколението, ако не вижда разбиране от ваша страна. Той настоява за вашето отношение, доверие и искреност и само с това бихте могли да го спечелите. Ако не сте идеалният, то ще бъдете поне добрият шеф.
* Авторката е студентка трети курс връзки с обществеността в Софийския университет "Св. Климент Охридски".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!