П ътните полицаи започнаха масирани проверки за водачи с дългове заради нарушения на правилата за движение. Някои от шофьорите карат безнаказано с неплатени глоби от хиляди левове.
Според експерти всяка втора глоба на пътя остава неплатена. Само през миналата година катаджиите са регистрирали над 756 хил. нарушения, за които са съставени над 314 хил. акта и почти 493 хил. фиша.
Събраните суми от глоби за една година минават 27 милиона лева. Много от шофьорите обаче чакат да мине давността на санкцията – с надеждата, че до тогава няма да бъдат спирани на пътя.
От началото на годината близо 100 хил. водачи са получили честитки от КАТ. От глобите за нарушенията обаче досега са събрани едва 6 милиона лева.
„Когато нямаме събираемост на глобите, имаме и безнаказаност, а когато има безнаказаност, има и арогантно поведение, има и загинали”, коментира по Нова ТВ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
Затова контролът се затяга и при всяка проверка на пътя катаджиите проверяват и за неплатени глоби, а наказанията са сурови.
„След справка, ако се установи, че има глоба и не е заплатена – свидетелството за управление ще бъде отнето”, обясни Стойчо Константинов от Националната пътна полиция.
Книжката се връща едва след като нарушителят плати глобите.
Въпреки че е изряден на пътя Николай Кайджиев не би си позволил да се крие от катаджиите.
„Ако имам глоба, задължително ще я платя, защото книжката ми трябва, пътувам непрекъснато”, заяви той. Коректните шофьори като Николай обаче не са много. Показват го и проверките на пътя. При една от тях през миналата седмица катаджиите хванали водач с близо 4000 лева неплатени глоби.
„Има хора с по 30-40-50 акта – те или не стават наказателни постановления, или минават 2-3 години да се обжалват”, коментира още Владимир Тодоров. Именно на това сега разчитат нарушителите – да изтече срокът на глобата.
„Ние изпращаме глобите в НАП и се събират съответните глоби”, обясни Стойчо Константинов.
„Не може държавата, за да събере 50 лева, да харчи 400 лева. Толкова струва събирането на 50 лева”, уточни Владимир Тодоров.
Затова експертите настояват държавата да опростят правилата за налагане и санкциониране на глобите на пътя.
Освен това експертите искат парите от събрани глоби да отиват по предназначение – а именно за купуване на нови камери и кампании за пътна безопасност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!