М ожеше ли да бъде избегнат сблъсъкът на трамваи, при който в понеделник бяха ранени 14 души, и как 30-тонна машина спира аварийно, без да има пострадали – това провери екип на Нова ТВ.
Трамвай се кара лесно, но трудно се спира, разказа пред телевизията ватманът с 30-годишен стаж Пламен Петров.
Трафикът е все по-напрегнат, а автомобилните шофьори – все по-недисциплинирани. През есента пък релсите са най-хлъзгави, има и мъгла и това е най-рисковият период за водачите. Именно затова при тези условия е много важно как ще се спре.
Ако ватманът задейства спирачките правилно, спирането отнема по-малко от 20 – 30 метра и не повече от пет секунди.
Трамваят има пет спирачки.
При нормално спиране са достатъчни две от тях – първата разчита на електричество, а втората – на въздух. При аварийното спиране обаче, е добре да се задейства и магнитната спирачка, както и още една, която работи с пясък. Петата се използва накрая – тя е ръчна.
„Ватманката е употребила почти всички спирачки, но го е направила късно, защото не е спазила дистанция. В последния момент, когато е трябвало да пусне пясък и евентуално да опита този метод, за да увеличи триенето между трамвая и релсите, вероятно в паниката, е пропуснала да натисне бутона за пясък. При неспазване на дистанция нищо не спасява положението, но щеше да минимализира малко сблъсъкът и може би нямаше да има пострадали”, обясни Пламен Петров.
Междувременно се оказа, че това
не е първият инцидент с участието на ватманката Соня Костадинова.
Преди две години под нейно управление дерайлира друга мотриса. Тогава пострадали няма, но Костадинова получава предупреждение за уволнение.
Тя призна вината си за вчерашния инцидент и ще загуби работата си.
От началото на годината в София са станали 227 произшествия с трамваи. 18 от тях, или 8%, са били по вина на ватмана.
Вижте повече във видеото.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!