М инистерството на културата се обяви за запазване на паважа по столичния бул. "Дондуков". Това заяви министър Боил Банов след дискусия във ведомството, на която бяха поканени експерти, активисти и обикновени граждани.
Повечето от тях се обявиха за запазването на паветата, като част от облика на отсечката от булеварда, на който предстои ремонт. Столична община възнамеряваше да приложи смесен подход и да отстрани по-голямата част от паважа, като вместо това положи асфалт.
Днес Банов допълни, че още от миналата година
паветата в София са културен паметник с местно значение.
Вчера активисти започнаха подписка за цялостното запазване на паважа в София. Онлайн петицията призовава Столична община да спре всякакво премахване на съществуващите гранитни павета в града.
"Настояваме за запазване изцяло на автентичните и вечни настилки от гранитни павета в град София по всички улици, по които те са запазени към момента", гласи искането в своето начало.
Пропаднаха жълтите павета пред Президентството
Столична община пита дали да маха паветата по "Дондуков"
СО заявиха, че ще се съобразят с решението на културното ведомство и са готови да пренаредят старата настилка.
Мненията по въпроса обаче са двустранни, като
много граждани искат премахване на паветата заради големия шум от преминаването на колите и трамваите по тях.
Същевременно, шумът не е единствения проблем на противниците на паважа. Многобройните шофьори в София също се оплакват, че лошото състояние на настилката амортизира автомобилите им.
Същевременно павирани булеварди като "Дондуков", "Цар Борис III" и други представляват ключови и много натоварени пътни артерии.
"Колата ми е на 2 години, след всекидневно минаване по "Дондуков", а сега и по "Прага", е амортизирана като за 10. А аз просто исках да се возя като човек, колкото и скъпо удоволствие да е това...", пише жителят на столицата Александър Кръстев във "Фейсбук".
Възможно ли е едновременно запазване на културният облик и лишаване от шума и повредите по колите? Според активистите, да.
"Въпросът е в нареждането на паветата",
смята Веселин Кирев. Той е част от Гражданската инициатива "За обществен и релсов транспорт" и е автор на петицията за цялостно запазване на паветата в София.
Кирев и стотиците подписали се искат да спрат протичащото от десетилетия постепенно премахване на гранитната настилка в града.
Запазването й по райони в много европейски градове показва, че ако бъде реновирана по правилния начин шумът се ограничава. Трайността й пък далеч надвишава тази на предпочитания в България асфалт.
"Представихме на общинската администрация майстори-павьори, които могат да извършват такива ремонти качествено. Те трябва да решат дали ще се възползват", заяви Кирев.
По думите му, има европейски програми и други възможни начини, по които самата Столична община може да обучава свои кадри, занимаващи се с поддръжката на паважа.
"Ако паветата са паметник на културата, то трябва да има ангажимент за поддръжката им",
изтъква Кирев.
Сред исканията в петицията са също общината да спре да разпродава свален паваж, както и да се спре с асфалтирането на тротоари и паркови алеи.
Още два са начините да се спре шума от паважа,
смятат Кирев и други активисти. Едното е въвеждане на по-ниска максимална скорост по павираните булеварди или поне по запазената част от "Дондуков".
Това ще и ефективна мярка срещу огромния автомобилен трафик в столицата - една от основните причини за голямото замърсяване на въздуха.
Вторият ключ е начина на полагане на трамвайните трасета, които са в много лошо състояние и това води до тракането на мотрисите.
"Проблемът е в технологията на поставяне и заваряване на релсите и общината може отново да се обърне към по-добрите практики в Западна Европа", уточни Кирев.
"Няма кой да ги подреди "като на Запад" и няма кой да положи асфалта "като на запад",
споделя във "Фейсбук" скептичната живуща на "Дондуков" Антоанета Ненова, която се оплаква от 24-часовия шум. По думите й, тя и всичките й съседи са "100% против паважа".
"Антоанета, плащате си данъците вероятно, значи може да искате от Столична община, да си върши работата по норматив, както вие спазвате правилата и да имате по високо качество на живот и евентуално по-висока цена на вашия имот", отговаря й друг потребител. Трети изтъква добре направени пренареждания на павета, като тези в квартала "Капана" в Пловдив.
"Въпросът е ако се реши общината да слага павета, гражданските организации да могат да разберат как ще се случи това, а не след една година пак да ги пренареждат", заяви по време на общественото обсъждане в МК Гергин Борисов от "Спаси София".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!