Седмокласниците не са овладели уменията за разпознаване на сложно съставно изречение, за вид подчинено изречение, за пунктуация на сложни изречения и цитати. Учениците допускат също така лексикални и неточности, срещат и трудности при съгласуването на глаголните времена и наклоненията.
Това са част от изводите на експертите от Министерството на образованието след националното външно оценяване след седми клас. Резултатите от изпитите вече могат да бъдат проверени от учениците на сайта на МОН.
Резултатите по математика показват трайна тенденция на учениците, които не умеят да четат графики и да правят косвени изводи от тях. Седмокласниците се затрудняват и при намирането на неравенство и решаването на геометрични задачи.
От над 54 хиляди седмокласници, които са се явили на изпитите, повече от 15 хиляди имат двойка по математика, осем хиляди - по български език и литература. Отличниците по математика са 1200, по български език 2400.
По математика преобладават получилите оценка "добър". Над 40% от децата са изкарали петица, а по български език – повече от 45%.
Резултатите от националното външно оценяване през тази година в седми клас са по-ниски от предходните години по български език и литература (БЕЛ), математика, история и цивилизация, география и икономика, и по биология и здравно образование.
Това съобщи Евгения Костадинова - директор на дирекцията "Образователни програми и образователно съдържание" в Министерството на образованието и науката.
Тя отбеляза, че по-високи са резултатите на седмокласниците по физика и астрономия, по химия и по чужди езици.
От МОН отчетоха, че няма регион в страната, който е с по-високи резултати от националното външно оценяване спрямо миналата година.
Най-голямо изоставане на седмокласниците спрямо миналата година има в регионите Велико Търново, Видин и Разград, а най-сериозен напредък от миналата година има в Плевен, Хасково и Смолян.
Резултатите от изпитите по БЕЛ и по математика в седми клас са съизмерими, но като цяло са по-ниски от предходната година и по двата предмета, обявиха от МОН.
Средният резултат в седми клас от националното външно оценяване и от допълнителния модул - преразказ, по БЕЛ е 58,68 точки (от 100 точки), който е равен на "добър - много добър".
Средният резултат от външното оценяване и от допълнителния модул по математика е 45,73 точки (от 100 точки), който е равен на "добър". За тройка са необходими 18 точки от общо 100.
След устойчиво възходящата тенденция през годините на плавно нарастване на процента на седмокласниците, които работят и по допълнителния модул, през тази година има намаление на учениците, особено на изпита по математика, отчетоха от МОН.
Основните изводи, които биха могли да се направят от оценките на четвъртокласниците са, че не се работи достатъчно върху уменията за изграждане на писмен текст, съобщават от МОН
От 1858 училища и близо 58 хиляди четвъртокласници, явили се на национално външно оценяване, получилите оценка среден 3 са 33,3%. За сметка на това отличните оценки преобладават.
Резултатите от изпита показват още устойчива тенденция при подобряване на оценките по български език и литература. 17 региона в страната пък са с по-високи постижения.
С изпита най-добре са се справили в Смолян, Перник, Благоевград и София – град, докато във Варна и Видин се наблюдава най-висок спад при резултатите. В същото време Плевен и Разград се придвижват напред.
По български език и литература учениците са най-уверени при задачите за извличане на информация от текст, а при диктовката – при правописа на съществителните собствени имена.
Четвъртокласниците срещат най-сериозни затруднения, когато им се наложи да откриват причинно-следствени връзки.
Отново аритметичните задачи са по-лесни за учениците в сравнение с геометричните, а 41,54% от тях не са решили текстовата задача. По човекът и природата децата са най-уверени при задачите, изискващи възпроизвеждане на готови знания, а по човекът и обществото – при въпросите по теми от гражданското образование. За сметка на това обаче срещат трудности при коментара на събития и личности, отдалечени в пространството.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!