"Ромите се возят безплатно в градския транспорт, защото така им е било обещано преди изборите". Това заяви лидерът на Евророма Цветелин Кънчев в сутрешния блок на Нова ТВ по повод на дискусията около липсата на проверки в автобусите, пътуващи в ромски махали в столицата.
"Гратисчии има навсякъде. Гратисчиите нямат етнически облик. Имате ли представа коя партия спечели в ромските махали на последните избори? Това е ГЕРБ. Тази партия е обещала много неща, включително и безплатно возене в градския транспорт. Във всички общини, в които партия ГЕРБ има кметове, тя печели в циганските махали. Умишлено няма контрол в ромските махали – виждате ли колко сме добри и колко сме толерантни", подчерта Кънчев.
Лидерът на Евророма изтъкна, че най-ефикасен контрол в автобусите в ромските махали може да се осъществи, ако шофьорът или контрольорът са роми, защото те могат по-добре да обяснят на пътниците защо трябва да си платят.
Депутатът от Реформаторския блок Вили Лилков пък смята, че пътуването гратис в градския транспорт не е от немотия.
"Не само ромите пътуват с градския транспорт. Оказва се, че и хора с доста добри доходи също го правят. Просто системата го допуска. Събираемостта на наложените глоби след съставянето на акт е много ниска. Контролът трябва да се осъществява по съвсем различен начин. Трябва да се прави контрол на входа, при влизането в автобуса", изтъкна Лилков.
Блогърът Иво Мирчев предложи всеки контрольор да бъде придружаван от полиция или пък да разполага с паник-бутон. Той и Лилков се обединиха около тезата, че едно от възможните решения е контролът да се осъществява на вратата на превозното средство, като пътниците се качват само от предната врата, за да бъде спрян достъпът за гратисчиите.
Гостите в студиото направиха груба сметка, според която ако във всеки автобус целодневно има контрольор, това ще коства на държавата 720 хиляди лева месечно и 9 милиона лева годишно, което е в пъти по-малко от загубите от гратисчиите.
Колко ще ни глобят обаче, ако пътуваме без билет в чужбина
В известните по цял свят двуетажни автобуси, запазена марка за Лондон, не е невъзможно да се пътува без билет, но пък не се случва често. Единичният билет струва 4 лева. Контрольори почти няма, но ако те хванат, глобата е 80 паунда (около 200 лв). Ако човек плати до 20 дни, дължи само половината. Ако ли не – съдят го по бързото производство.
Преди време е било задължително влизането само от първата врата, където те посреща зоркият поглед на шофьора. Автобусът не тръгва, докато пътникът не си плати билетчето.
За лондонските автобусни шофьори се носят легенди. Всеки от тях приема возилото почти като своя лична вещ и го пази подобаващо. Той следи за нарушенията, за чистотата и за редовността на пътуващите.
Днес по улиците на английската столица се движат луксозни градски лайнери. Всеки от тях струва половин милион паунда. От началото на тази година на борда могат свободно да се ползват и безконтактни дебитни карти. За изминалата година загубите от гратисчии скачат над 70 милиона британски паунда.
В Париж единичният билет е равностойността на 3 български лева. В автобуса няма как да влезеш без пари, тъй като се качваш през вратата при шофьора. В метрото шансът да пътуваш гратис е още по-малък.
Гратисчиите обаче са болна тема – особено в метрото и крайградските влакове, където бариерите често се прескачат. Градският транспорт във френската столица разполага с 1000 контрольори, които всеки ден налагат глоби между 30 и 60 евро (или до 120 български лева). Хайките се движат на групи от по няколко души, придружени с полиция. Загубите на компанията от нередовни пътници се изчисляват на над 100 милиона евро годишно.
Подобна е системата в Брюксел. Билетчето е 4 лева, а глобата – 120 лева. Качването е през първата врата на автобуса, така че да си платиш при шофьора. Годишно в рамките на Брюксел се проверяват около 3 милиона души. 4 процента от тях се оказват нередовни. Годишната загуба се изчислява на около 12 милиона евро.
В Атина билетчето струва 2 лева. Глобата е цената на билета, умножена по 60 – или 120 лева. Ако не се разплатиш до 2 месеца – санкцията се умножава отново – този път по 5 и става над 500 лева. Освен това вече ставаш клиент на данъчните служби, които не прощават. Контролът е постоянен, но годишните загуби от нередовни пътници в градския транспорт при съседите възлизат на близо 30 милиона евро.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!