"Досега за никого не беше тайна, че изпитите за шофьорска книжка можеше да се вземат по лесния начин.
През последните 4-5 години не е направен и най-плахият опит понятието "черен пазар" на книжки да бъде изчистено", заяви министърът на транспорта Александър Цветков пред Би Ти Ви.
На година се продават около 15-20 хил. книжки, като една от тях струва не по-малко от 300 лева - и това е най-ниската стойност на неофициалната статистика, обяви той.
По думите на Цветков със започнатите през миналото лято промени черният пазар на книжки се спира.
Според него в много от учебните центрове е имало топла връзка между изпитващи и преподаватели, а това предоставя идеални условия за корупция.
Достатъчно било курсистът да даде сигнал, че желае да му се "посредничи" - нещо, което е изключително лесно да бъде направено и същевременно трудно доказуемо.
По думите на министъра нормативната уредба дава широки предпоставки за корупция, но има европейски модели, които гарантират честност при провеждането на шофьорските изпити.
Например изпитът с листовки вече ще бъде анонимен, както са например кандидат-студентските изпити, обясни той.
Кормуването пък ще става под наблюдението на видеокамера.
Транспортният министър заяви, че това няма да оскъпява шофьорските курсове, тъй като всеки служител на "Автомобилна администрация" ще носи със себе си камера и ще я монтира в автомобила непосредствено преди провеждането на изпита.
Записите от камерите ще се съхраняват и проверяват във времето, като по този повод се създава вътрешно звено за контрол в администрацията, което ще се занимава именно с тези записи.
Относно проблема с източването на БДЖ транспортният министър заяви, че най-фрапантната сделка в железницата е тази с доставката на рециклирани вагони.
Вагоните е трябвало да бъдат доставени от Франция и Германия, като цената на един е 550 хил. евро, каза Цветков.
Миналата година са доставени 12 такива вагона, като шест от тях вече не са в експлоатация заради различни повреди, а останалите 18 вагона изобщо ги няма в България, но те са приети с приемателни протоколи и са платени 85% от тях.
Тази скандална поръчка и одитът на БДЖ са предоставени на прокуратурата, каза Цветков.
Що се отнася до заплатите на работещите в БДЖ транспортният министър заяви, че те няма да се бавят, тъй като е въведена желязна финансова дисциплина и сериозен контрол.
Най-големият проблем на БДЖ обаче продължават да бъдат натрупаните дългосрочни задължения, които са в размер на почти 550 млн. лева, а към доставчици те са около 170 млн. лева.
На въпрос дали следи разследването за смъртта на хората във влака София-Кардам, Цветков заяви, че се е запознал със случая в детайли, и лично негово мнение е, че за този пожар има и косвени виновници, които не са били нито във влака, нито срещу тях се водят дела.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!