Между 650 и 800 лв. е разумната цена за шофьорски курс, коментира пред БТА Йонко Иванов, председател на Съюза по авто-мото подготовка.
В момента курсовете вървят между 250 и 950 лева.
Иванов обаче предупреждава хората да не се подвеждат по прекалено ниски цени и посочва, че около 40% от фирмите подлъгват клиенти с евтини курсове.
Реално обучението там излиза по-скъпо,
тъй като те искат на ръка доплащане за допълнителни дейности, като например за изпит, които обаче не декларират като приходи.
Тези фирми не декларират доходи, съответно не плащат данъци, а и осигуровки, обяснява Иванов.
Председателят на Съюза по авто-мото подготовка посочи, че сегашното правителство е успяло да прекрати купуването на шофьорски книжки, но все още не е пресякло дейността на такива фирми, макар че в първите 7-8 месеца на управлението си е отбелязало големи успехи в тази област.
Очаквам от новия министър на транспорта да започне тотални проверки, заедно с Националната агенция по приходите, коментира Иванов.
По думите му тези фирми обикновено дават некачествено обучение и гледат единствено да печелят от оборота.
Така на пътищата излизат неподготвени шофьори
и се стига до инциденти.
Иванов смята, че за по-добри шофьорски умения, освен качествените курсове, трябва да се въведе базово обучение за шофьори още от 17-та година, като се дава възможност на водача от 17-та си до 18-тата си година да кара кола, но с опитен придружител.
През това време младият шофьор ще има временно свидетелство за управление. Идеята е да получи постоянна шофьорска книжка, когато стане на 18 години.
Трябва да има периодично обновяване на знанията, смята Иванов и допълва, че не може шофьорът да вземе книжка веднъж и до края на живота си да няма друго обучение.
Например над 65 г. със сигурност е необходим нов курс заради спецификата на възрастта, тъй като се променя бързината на реакциите.
Липсата на базова подготовка е ахилесовата пета в обучението в България, е мнението на експерта. Той обръща внимание на тенденцията в Европа да се отива към намаляване на възрастовата граница за започване на шофьорския курс.
По негови данни, в страните, където е въведено това обучение, се отчита 40% намаляване на броя на загиналите при катастрофи.
Йонко Иванов иска
да се построят модерни полигони и в България,
които да имитират преминаване на настилки през различните сезони - от суха на влажна настилка, от влажна на мокра, от мокра на заледена.
Така шофьорът, който е взел книжка през лятото, може да придобие уменията и навиците, за да шофира добре и зимно време, да се научи да владее автомобила при различни настилки.
Нямаме възможност да реализираме тези неща, а Европа е напреднала страшно много в това отношение, коментира експертът и допълва, че в повечето европейски държави има няколко такива полигони.
Не може да сте карали курсове при 40-градусова жега и да управлявате добре при минус 5 градуса - поведението на автомобила е коренно различно, дава пример той.Ние сме поискали от ЕС да бъдат отпуснати такива средства на неправителствени организации, за да бъдат изградени такива полигони, посочва Иванов.
Не гоним комерсиалността, искаме хората да се научат да карат и да знаят поведението на автомобила не само през различните годишни времена, а и през тъмната и светлата част на денонощието, обяснява председателят на Съюза по авто-мото подготовка и подчертава, че човешкият живот не може да се измерва с 200 лв.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!