В църковните среди продължава спорът кога да празнуваме Коледа - на 25 декември или на 7 януари, както е било по стар стил.
Дискусията е част от по-големия спор "за" и "против" връщането към стария Юлиански календар.
Според ловчанския митрополит Гавраил сега не е моментът да се сменя календарът.
В интервю за БНТ той каза, цитиран от БГНЕС, че подобен спор може да бъде решаван само от църковен събор, а на последния бе поставен и отхвърлен с огромно мнозинство.
Не е нужен смут сред народа, смята ловчанският митрополит.
Според отец Марий Димитров обаче, старият Юлиански календар трябва да бъде върнат, тъй като е бил променен през 1967 г. под натиск.
Митрополит Гавраил изрази несъгласие с тази теза, защото, по думите му, ако тогавашните управляващи са действали с натиск, те щели да синхронизират календара с Руската православна църква, след като сме били сателит на Съветския съюз, а е станало точно обратното - синхронизирали сме се с Европа и света.
Според Гавраил този въпрос един ден все пак трябва да бъде решен, защото не може в православната църква да има различни дати за празниците. Това обаче трябвало да стане на всеправославен събор.
Сега Руската и Сръбската православни църкви празнуват Коледа на 7 януари, а Арменската - на 6 януари.
Отец Марий Димитров и група вярващи от храма в кв. Челопечене внесоха жалба в деловодството на Св. Синод срещу "решението на Светия Синод за промяна на богослужебния Юлиански календар - прот. № 35/22.XII.1967 г., обнародвано с окръжно послание №5953/18.07.1968 г.".
Жалбата е получила резолюция да бъде разгледана от Богослужебната архиерейска комисия с председател Сливенски митрополит Йоаникий.
В нея като мотиви се посочват "сериозни противоречия на посоченото решение на Св. Синод с действащото църковно канонично право и устава на БПЦ" и се иска решението от 1967 г. да бъде отменено като неправомерно и незаконосъобразно и да бъде обявена неговата нищожност.
"Енорийският свещеник на челопеченския храм "Възкресение Христово” отец Марий Димитров от двадесетина години има разрешение да служи по стария календар без да напуска единството на БПЦ.
Към енорията му, освен местните хора, са се присъединили и миряни, които симпатизират на стария календар", посочва Двери.бг.
От 1997 г. досега енориашите на о. Марий са изпратили три писма до Св. Синод с искане да бъде върнат Юлианският календар, но не са получили отговор на нито едно. Сега за първи път те обжалват решението от 1967 г.
Староверците, както ги наричат, подчертават, че петима висши архиереи са ги подкрепили през 1997 г. - покойният Доростолски митрополит Иларион, пловдивският митрополит Николай, Ловчанският митрополит Гавриил и покойният главен секретар на синода митрополит Геласий.
Преди дни от Св. Синод съобщиха, че на 20 декември се очаква да бъде разгледана молбата на групата вярващи от Челопечене.
През 1968 г. Българската православна църква преминава към Григорианския или наричан още "поправен Юлиански" календар със специално "Послание до клира и всички чеда на Българската православна църква".
Оттогава църковните празници се празнуват по новия стил, а подвижните празници (пр. Великден) се изчисляват според Юлиянския календар, т. е. по стар стил.
Григорианският календар се ползва в целия свят. Наречен е на папа Григорий XIII, който го въвежда през 1582 г.
Предшественикът му - Юлианският календар, въведен в Рим през 46 г. пр. Хр и наречен на Юлий Цезар, довежда до разлика от 10 дни спрямо истинското астрономическо време и това налага поправката преди столетия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!