Пд дуктите на най-голямата дигитална компания в България "НетИнфо" - АБВ Поща и АБВ*ICQ, са сред любимите марки на българина, сочи проучване, осъществено за втори път у нас чрез програмата "Супербрандс" (Superbrands.bg).
Изследването на потребителския сегмент на пазара посочи отново "M-Тeл" за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е "Кока-Кола", която спечели и гласуването в интернет.
Мястото в "Супербрандс" означава, че марката е изградила отлична репутация в своя сектор
и предлага значителни материални и емоционални предимства пред
конкурентите.
Супермарките трябва да демонстрират
качество, надеждност и познаваемост
Подборът се осъществява на два етапа: чрез тайно гласуване от независимото експертно жури - т.нар. борд на "Супербрандс-България", и чрез национален вот на потребителите в интернет.
Това дава възможност становището на специалистите да се разгледа успоредно с мнението на потребителите.
Членовете на борда не получават материално възнаграждение и не оценяват марка, с която са свързани - или брандове на свои конкуренти.
В журито, което се обновява ежегодно, влизат професионалисти в три области: агенции, работещи в различни сфери на маркетинга, мениджъри на ключови компании и бизнес организации, както и водещи журналисти от влиятелни медии.
Бордът за този проект се оглавява от проф. д-р Веселин Благоев, председател на Българската асоциация по маркетинг (БАМ).
В потребителското онлайн проучване са се включили 10 хил. души от цялата страна - 68% жени и 32% мъже.
Най-активни са били младите хора на възраст между 26 и 35 години. Най-голям дял (30%) са с доход на домакинството над 1500 лв.
Над 3/4 от участниците в изследването посочват, че са запознати с марките на пазара, а всеки трети е дори изключително добре запознат.
Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги
оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, и конкурентните цени плюс добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите.
Жените се влияят в по-голяма степен от чуждото мнение, а мъжете отдават повече значение на известността на марката.
Приятелите имат влияние най-вече при младите от 18 до 25 години, докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45.
Известността на марката е водещ показател както при младите под 18 години, така и при над 45-годишните.
Грижата за потребителите, както и страната на произход са основните критерии, които повечето участници в изследването вземат предвид при избора на марка.
Всеки трети споменава и други важни фактори като политика за опазване на околната среда и етика на марката - например поддържа ли тя политика на лоялна търговска конкуренция, или е работодател, който не допуска дискриминация.
Повечето са склонни да заплатят по-висока цена
за любимата си марка, но предимно до 10% повече. Почти всички (91%) асоциират марковата стока с високо качество.
Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват.
Ако не са добре запознати със стоката или услугата, от която се нуждаят, повечето биха се доверили на известна марка.
Мнозинство са и онези, които търсят изгодна цена, но взимат стоката само ако харесват марката.
Общо 500 български и световни марки
в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers) бяха избрани за "Супербрандс" у нас. Номинираните бяха разпределени в 29 категории.
Освен "Кока-кола" и "М-Тел", в първата десетка са "Гугъл", Би Ти Ви, "Нокиа", "Адидас", "Нескафе", "Милка", "Ариел" и "Сони".
В Топ 20 са намерили място още "Мерцедес-Бенц", "Глобул", "Хайнекен", "Майкрософт", Бе Ем Ве, "Нестле", "Найки", "Байер", О Ем Ви и "Туборг".
В отделните категории "Л'Ореал" води при козметиката и продуктите за
лична хигиена, "Тандем" при месните продукти, "Капи" - при натуралните
сокове, а "Девин" - при минералните води.
Народният театър "Иван Вазов"
е най-популярното име в сферата на свободното време и забавленията.
При вестниците "24 часа" е марка №1 сред всекидневниците, а "Капитал" - сред седмичните вестници. При списанията лидери в своите категории са "Тема", "Блясък", "Плейбой", "Космополитън" и "Мениджър".
Виното е "Тодороф", уискито - "Джони Уокър", водката - "Абсолют", а ракията - "Бургас 63".
Закусвалните "Макдоналдс" и сладкарниците "Неделя" водят при ресторантите и кафенетата.
При банките начело е Райфайзенбанк, а в застраховането - ДЗИ. При млякото любимата марка е "Данон Активия".
"Кока-кола" и "М-Тел" отново най-силни марки в България
Методиката на подбор и оценяване е универсална за всички страни, където се реализира програмата "Супербрандс".
24 март 2009, 23:17
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!