"Децата ни не са неграмотни", заяви образователният министър проф. Анелия Клисарова при представяне на резултатите от зрелостните изпити и изпитите след седми клас.
"Тази година имаме много по-добри резултати по български език и литература. Нашите деца започват да се учат и да пишат", каза тя.
Министърката отчете, че преди седем години около 50% от зрелостниците не са писали текст на матурата, а сега този процент е само 28 и целта на образователното министерство е той да намалява още.
Средният брой точки, получен от учениците на матурите по български език и математика е
по-висок в сравнение с миналата година.
Същото важи и за изпитите по "Химия и опазване на околната среда", "Философски цикъл", "Немски език", "Испански език" и "Френски език".
Традиционно най-нисък брой точки има по география (двойките като процент са 25,65%) и икономика, история и цивилизация и по физика и астрономия. Най-висок брой точки има по чуждите езици. Най-сериозен напредък спрямо миналата година пък има по "Философски цикъл".
Като цяло има по-малко двойки и повече отлични оценки в сравнение с 2012 г. Средната оценка по български език и литература е Добър 4,26, процентът на двойките пък е 4,93%, а по математика - 2,65%.
Средният успех на всички зрелостници по всички предмети е много добър 4,73.
Данните за всички матури показват, че общо 214 ученици имат 100 точки, 53 ученици имат 0 точки, 100 ученици имат по две пълни шестици, 5405 ученици имат по две отлични оценки, 1387 ученици имат по две слаби оценки, а само двама са с 0 точки и на двата задължителни зрелостни изпита. Няма ученици, които да имат по 100 точки на двата зрелостни изпита.
Оказва се, че
"Тютюн" и Пенчо Славейков са затруднили най-много зрелостниците.
За много от тях е било проблем да отговорят вярно на въпроса "От кое стихотворение са стиховете: "В зори ранил на път, аз дишам /на лятно утро свежестта /и милва ми душата бодра/ за лек път охолна мечта". Стиховете са на Пенчо Славейков и са от стихотворението "Ни лъх не дъхва над полени…".
Труден за младежите се е оказал и въпросът : От коя творба са Борис, Павел и Стефан? Който е чел "Тютюн" на Димитър Димов лесно би отговорил точно на този въпрос.
Средният успех на седмокласниците
през тази година на националното външно оценяване по български език и литература (БЕЛ) е много добър 4,64, а по математика е добър 4,23, съобщи Евгения Костадинова - директор на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" в Министерството на образованието и науката.
На националното външно оценяване по БЕЛ през 2013 г. са се явили 58 577 седмокласници, а по математика - 56 764-ма ученици. Изпитът по БЕЛ се състоеше от два модула, като на втория модул учениците трябваше да напишат преразказ по разказа
"Акулата" от Лев Толстой.
Максималният брой точки от теста и от преразказа е 100.
По български език и литература 24-ма седмокласници са получили 100 точки, а по математика - 136 ученици. На втория модул по математика 41% от учениците, които са го решавали, не са работили вярно по нито една задача, каза Костадинова.
По математика слабите оценки са 20,78%.
Средният успех по БЕЛ и по математика по региони е
най-висок при седмокласниците в София-град,
следвани от учениците от Смолян, Варна, Търговище, Бургас, Габрово, Кърджали. На последно място са учениците от Разград, Силистра, Плевен, Добрич, Монтана.
Сред постиженията на седмокласниците на преразказа е, че около 85% от тях правилно са преобразували пряката реч, а около 65% са използвали подходяща система от глаголни времена.
Сред пропуските в преразказа е фактът, че около 60% от седмокласниците са допуснали повторения на глаголи, а около 45% са пропуснали важни епизоди при преразказването.
Образователните експерти отчетоха, че 20% от седмокласниците не са оформили графично текста на преразказа.
Най-много граматични и правописни грешки
са допуснали учениците при членуването на имената от мъжки род, единствено число, при променливото "я", при двойното "н", при замяната на "и" и "й", както и при пунктуацията на обособените части в сложното изречение.
По математика над 66% от седмокласниците правилно са решили на изпита линейните уравнения и са намерили процент от число. Учениците са се затруднили при "създаването на алгебричен модел на житейска ситуация и при моделирането на геометрични задачи", обясниха от образователното министерство.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!