Пд ди няколко месеца със съдействието на в. "24 часа" поведох битка за европейските си права на потребител. Историята накратко бе следната.
Служители на "Алиталия" на летището в Милано отказаха на сина ми достъп до редовен полет до София, въпреки че имаше валиден предплатен билет. За да се върне, той беше принуден да купи втори билет на място, но и това не му помогна да се качи в самолета.
Формалният повод, за да бъде забавен, бе наличието на 1-2 кг свръхбагаж, и в разтакаването по неговото плащане и пренареждане от "Алиталия" "хлопнаха вратата" и преустановиха приемането на пътници. Така той остана още един непредвиден ден в Милано и се върна с трети купен билет.
След публикуването на тази история в "24 часа" започна дълго чакане на реакция от страна на италианската авиокомпания. Желанието ми беше да си възстановя парите за двата неизползвани не по наша вина билета.
Единият беше възстановен благодарение на усилията на банката, с чиято карта беше купен.
За другия разчитах на разбирането на авиокомпанията. И тъй като подобни търговски субекти по правило не проявяват разбиране и не обичат да връщат пари, написах жалба до офиса на Еврокомисаря за защита на потребителите в Брюксел.
Последвалите събития са интересни за всички нас като потребители в европейска страна.
От офиса на Еврокомисаря ми препоръчаха да се обърна към софийския Европейски потребителски център.
За възможностите на този център си заслужава да се знае и говори повече. С тяхна помощ, макар и в разстояние на няколко месеца, успях да победя съпротивата на авиокомпанията и да ми бъде възстановена сумата от 100 евро за неизползвания втори самолетен билет.
Най-накрая в тази история се почувствах европейски гражданин с права, намерил точната институция, която ги защитава.
След публикацията ми се обадиха и други хора, попаднали в подобни ситуации с авиокомпании. Интересуваха се дали съм успяла и какъв път съм извървяла. На онези, които не се обадиха, но имат или ще имат проблем като клиенти, препоръчвам този център.
В моя случай юристите в него се свързаха с идентичния център в Италия, откъдето пък контактуваха с "Алиталия". Оказа се, че понякога повечето "баби" помагат, когато става дума за връщане на пари.
Служителите на центъра в София са четирима и могат да помогнат, за да се защитят интересите на потребителите, ако има проблем при трансгранична покупка на територията на Европейския съюз, Норвегия и Исландия. Европейският потребителски център в България дава съвети, информация и оказва съдействие при придвижване на жалби и оплаквания.
Случаите, в които ще се опитат да помогнат, са:
- Вие сте български гражданин, който е придобил стоки или е ползвал услуги в друга държава-членка на ЕС;
- Вие сте гражданин на държава-членка на ЕС, който е закупил стоки или използвал услуги в България.
Трябва да се знае обаче, че Европейският потребителски център в България не разглежда жалби на български граждани от търговци, регистрирани в България.
Центърът може да съдейства при спорове, като предоставя информация за възможностите, които единният пазар предлага, съвети и помощ в разрешаването на индивидуални проблеми на физически лица, които имат потребителски оплаквания от трансграничен характер, осъществяване на транс-гранични сравнителни изследвания за цени, законодателство и други области в потребителската защита.
Аз намерих този полезен център на адреса му в София, ул."Бачо Киро " 14, а интернет адресът му е ecc.bulgaria@kzp.bg. Моят опит показва, че отговарят коректно и редовно на писмата и обажданията и не забравят вашия случай, независимо колко време ще отнеме решаването му.
Европейският потребителски център в България е част от Мрежата на европейските потребителски центрове, основана през 2005 г. с цел да подпомага гражданите на ЕС при проблеми, свързани с трансгранично пазаруване.
Тази мрежа обединява дейностите на Еврогишетата (Euroguichets) и Европейската извънсъдебна мрежа (European Extra Judical Network), създадени съответно през 1991 г. и през 2001 г.
Eк. Генова: Как защитих правата си на европотребител
Журналистка описва в "24 часа" събития, които са интересни за всички като потребители в европейска страна
10 февруари 2010, 06:26
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!