Д а се возиш в българско такси често се оказва предизвикателство, показва експресно изследване на Нетифно и ЕСТАТ. Почти всеки, качил се в таксиметровото возило е срещал някакъв проблем.
Опитите на шофьорите да получат максимума от един курс са сред най-често посочваните от потребителите неприятности. Топ 3 на така наречените „таксиджийски номера“ са надуването на сметката, припечелването на няколко стотинки повече с умишленото прекарване по по-дълъг маршрут и изтърканият номер „Имате ли точно? Нямам да ви върна“.
Возещите се често се оплакват от нивото на хигиена на шофьора и състоянието на колата. Клиентите не са доволни, че техният водач намирисва, автомобилът му прилича на този на Флинстоун, а чопленето на семки е в ритъма на силна сръбска музика.
С кои от следните проблеми, свързани с традиционните таксита, сте се сблъсквали?
Вероятно не всички шофьори и не всички таксита са такива, но в очите на клиентите образът на средностатистическия таксиджия никак не е позитивен. Това рефлектира и върху навлизането на иновативни услуги като тази на Uber България. Философията на Uber е подобна на тази на такситата. Новото е, че потребителят заявява необходимост от шофьор чрез мобилно приложение, което съдържа подробна информация за водача и автомобила. Сумата за пътуването се обявява в апликацията, плащането се осъществява по банков път, а в колата няма таксиметров апарат.
Независимо от видимите предимства е трудно е да се каже, че услугата на Uber се приема с голямо въодушевение. Едва 1/3 от анкетираните заявяват, че биха я използвали. Никак не е изненадващо, че това са предимно млади хора (до 29-годишна възраст), чиито поглед винаги е насочен към модерните алтернативи.
Скептицизмът към услугата расте паралелно с възрастта. Най-популярният отговор на над 30 годишните е предпазливото „Ще преценя след като чуя отзиви за услугата от приятели и познати“.
„Защото ще побългарим услугата“ е основната причина, заради която Uber няма да успее да се наложи на родния пазар смятат потребителите.
Оптимистично настроените са на мнение, че приложението за споделени пътувания ще се „климатизира“, най-вече защото е модерно, иновативно и е по-добрата алтернатива на такситата. Най-много обаче са хората, които в момента нямат конкретен отговор на въпроса – над 40%. Дали това означава, че българинът още не е „узрял“ за тази услуга, предстои да видим.
Ориентир в тази посока е мнението на над половината от анкетираните, че американската компания Uber засега няма капацитета да измести традиционните таксита. Вероятно доверието към това нововъведение ще се изгражда постепенно у все още плахия български потребител.
Ако трябва да обобщим резултатите от проучването с няколко думи, можем да кажем, че нагласите към Uber не са нито положителни, нито отрицателни. Една руска фраза много точно обобщава очакванията на потребителите към американската компания – „Поживём-увидим“ (Ще поживеем, ще видим).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!