Дб бъде отнета колата на шофьор, превишил скоростта с повече от 70 км/ч
спрямо посоченото ограничение, е сред най-радикалните предложения, които може да
залегнат в проекта за изменение и допълнение на Закона за движение по
пътищата.
Мерките и предложенията се обсъждат от Държавно-обществената
консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата,
чийто председател е вътрешният министър Цветан Цветанов.
До края на следващия месец всички членове трябва да са изпратили
предложенията си, а комисията - да е обобщила позицията си и да внесе
предложенията си в парламентарна комисия.
Мярката, която засяга отнемането на автомобил, обаче категорично бе отхвърлена
от председателя на Съюза на българските автомобилисти Георги Янакиев.
Затягането на санкциите за неправоспособните водачи и тези, които им
предоставят автомобилите си, пък е необходимо според вътрешния министър.
Цветанов посочи като добър пример за превантивен ефект и холандския
опит на бързо заплащане на глобите, като те се обжалват едва след като са били
платени, а за незаплащането им в определен срок следва повишаване на размера на
санкцията.
Промените са необходими, тъй като страната ни в последните пет години е
на първите места по брой на жертви на пътя на 1000 души население, обясни Иван
Вълков от комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в парламента.
Преди десетилетие редица европейски държави като Франция, Испания и Белгия са
имали същия проблем в дори по-големи мащаби, но са набелязали мерки за излизане
от кризата, отбеляза вицепремиерът.
Според него не винаги завишаването на санкциите има нужния превантивен
ефект, тъй като ако те са твърде високи, нарушителите сами предлагат
"нечисти практики". Необходими са повече разяснителни кампании,
отчете той.
Според Вълков нечистите практики могат да бъдат избегнати с помощта на
техниката - чрез налагане на фиш при установяване на нарушение по електронен
път.
За възловите места в страната били необходими 350 устройства, като вече са
налични около 10% от тях, но те не могат да се използват заради неуредици в
настоящия закон.
По данни на Цветанов близо половината пътнотранспортни произшествия са
в следствие на загуба на управление върху превозното средство, като основен
фактор за това е движението с висока скорост.
Голяма част от тях стават след излизане от основните магистрали, отчете
Цветанов и определи в този контекст за приоритет на правителството завършването
на автомагистралите и първостепенните пътища у нас.
Възможност за въвеждане на психотест и при получаването на шофьорска
книжка за смятаните за най ниски
категории "В" и "М", предложи Цветомир Михов от комисията
по транспорт. Мотивът бе, че често младите шофьори сядат с желание за доказване
на уменията си зад твърде мощни коли.
Годишната такса за превозните средства със стандарт Евро 3, 4 или 5 да
бъде намалена с 5%, предвиждат от Министерството на регионалното развитие и
благоустройството.
Размерът на екотаксите за превозни средства, които трябва да бъдат
въведени от следващата година, са обсъдени на работна среща между министър
Росен Плевнелиев и представители на агенция "Пътна инфраструктура",
съобщиха от пресслужбата на МРРБ.
Ще бъдат увеличени таксите за автомобили с екологичен стандарт на двигателя
Евро 2 или по-нисък, тъй като те са неекологични. Това ще засегне превозните
средства, произведени преди 2000 г., се посочва в съобщението.
Екотаксите за превозни средства се въвеждат във връзка с изменение на
Закона за пътищата от 2008 г. С него се транспонират изискванията на
европейското законодателство в областта на пътните такси.
Искат отнемане на колата при превишена скорост
Това е сред най-радикалните предложения, които може да залегнат в проекта за изменение на Закона за движение по пътищата
28 октомври 2009, 20:19
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!