Г одишните награди за отговорен бизнес се провеждат от 2003 г. насам и имат за цел да отличат компаниите с най-съществен принос към развитието на обществото, екологията, образованието, човешкия капитал. Те са признание за добрите и ефективни отговорни практики на фирмите, които получават не само оценката на журито и обществена популярност, но и участват в обмяната на добри практики в областта на корпоративната отговорност.
Тази година в конкурса се включиха 84 корпоративни проекта със социална насоченост на 57 компании. За наградите и личната си мотивация за участие в подобна инициатива разказва в интервю Ираван Хира, председател на БФБЛ и генерален директор на „Хюлет Пакард Ентерпрайз”:
- Да започнем с най-важното - кога ще обявите победителите в Наградите за отговорен бизнес 2016?
- Финалистите и големите победители в шестте категории ще станат ясни съвсем скоро – на 14 март по време на официалната церемония в София хотел Балкан. Призовете ще бъдат връчени от министър-председателя Огнян Герджиков, министри, кмета на София и британския посланик в присъствието на гости от номинираните компании, членове на БФБЛ, наши партньори и съмишленици.
Наградите са състезание и вниманието ще е насочено, разбира се, към класираните на призовите места, но ние ще представим всички номинирани проекти. Така от една страна отдаваме дължимото признание на усилията на онези компании, избрали да инвестират част от ресурсите си в стойностни инициативи в областта на околната среда, образованието, здравеопазването, развитие на служителите, подкрепа за местни общности, определени групи от хора или цялото общество.
Добрите примери са около нас, време е да ги забележим. Всички сме наясно, че предизвикателствата, пред които сме изправени днес, са много – социални, икономически, екологични, но за отговорните компании те са и възможност за решителен принос към устойчивото развитие и просперитета на страната. Убедени сме, че въздействието и популярността на инициативите им в подкрепа на каузи са и инструмент за ангажиране на институциите и други партньори за по-добри и трайни резултати.
От друга, даваме възможност на гостите да се запознаят с голямо разнообразие от успешни, иновативни, мащабни и/или въздействащи кампании на своите колеги от бизнеса, от които да черпят идеи, опит и вдъхновение. Стремим се освен надпревара конкурсът да е и място за споделяне на добри и ефективни практики в областта на корпоративната отговорност. Затова и всички номинации от предишни години са на сайта ни bblf.bg.
- Кой оценява кандидатурите и по какви критерии?
- На авторитетното и обективно жури на Наградите дължим добрата репутация на нашия конкурс. И тази година то е съставено от уважавани личности с професионална експертиза в различни области, които оценяват номинациите независимо един от друг, а разнообразните им гледни точки са гаранция за обективност на оценките. В журито влизат представители на министерството на труда и социалната политика и изпълнителната агенция за насърчаване на МСП, утвърдени бизнес асоциации, уважавани НПО, медиите.
Критериите са съвсем ясни – конкретна полза за обществото, работа в партньорство с други организации, ангажираност на служителите в осъществяването на проекта, продължителност и последователност, новаторство, както и обществено признание. Бюджетът не е критерий за оценка на проектите, затова и не изискваме от компаниите тази информация, защото сме наясно, че отделените ресурси могат да са нефинансови – труд, умения, доброволчество, и също да водят до чудесни резултати.
Малко по-различно стоят нещата при специалната награда Engage – за нея думата има Международният форум на бизнес лидерите във Великобритания. Тя отива при един от всички номинирани проекти на базата на ангажираността на служителите в реализирането му.
- Какво ви впечатли в тазгодишните номинации? В кои категории конкуренцията е най-голяма?
- За поредна година най-голяма е конкуренцията в категорията „Инвеститор в обществото”, която отбеляза рекорд с внушителните 30 номинации. Следват я „Инвеститор в знанието” - със 17 и „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд” с 16 кандидатури.
Това вероятно са трите области, които компаниите припознават като най-важни на този етап за развитието на икономиката, а и за напредъка на цялото общество. Доста интересна е категорията „Инвеститор в околната среда”, в която наградата е повече от една. Финалистите в нея имат шанса да се включат в авторитетните Европейски бизнес награди за околна среда на Европейската комисия. БФБЛ е техен координатор за България от 2005 г. насам и в това си качество осигурява участието на най-качествените номинации.
Мога да откроя три основни тенденции. Първата, която наблюдаваме от известно време и става все по-отчетлива, е за последователност на социалните програми на компаниите. Много от проектите не са еднократни жестове на благотворителност, както беше в самото начало на нашия конкурс през 2003 г., а стратегически и дългосрочни програми, чрез които бизнесът по същество инвестира в създаването на трайни връзки с обществото, местните общности, служителите си.
Втората тенденция също не е нова, но е все по-видима – иновативността при разрешаването на определен проблем чрез използването на новите технологии или чрез новаторски подход към отдавна съществуващи предизвикателства. Силно впечатление прави и че инициативите разчитат не само на ресурса на компанията, но и на ангажираността на служителите и техния личен принос чрез идеи, време, енергия.
- Провеждате конкурса от 2003 г. Как се променят отговорните практики на компаниите през годините?
- Да, днес Българският форум на бизнес лидерите връчва своите Награди за отговорен бизнес за 14-а поредна година и с гордост мога да кажа, че те се утвърдиха като престижен и влиятелен конкурс в областта на корпоративната социална отговорност у нас. През цялото това време наблюдаваме как все повече компании се отнасят изключително сериозно към своите социални ангажименти.
Отчитаме петкратен ръст в броя на фирмите-участници в конкурса през годините. Всички те инвестират в проекти и инициативи, които устойчиво променят средата, в която живеем. При това тази философия се споделя от компании от всички индустрии, големи и малки, утвърдени и нови, мултинационални и български. Тоест всяка компания може да намери своя начин да действа като отговорен гражданин. Отговорността вече не е само спазване на законодателството или отделен жест на щедрост – все повече компании са наясно, че за да са конкурентни и успешни, е необходимо да следват дългосрочни политики в отговор на предизвикателствата в икономически, екологичен и социален план.
- Каква е мотивацията ви да участвате в подобни социалноотговорни инициативи тук, в България?
- Основният стимул за моята компания, и тук говоря като представител на „Хюлет Пакард Ентерпрайз”, е да превърне корпоративните ценности в конкретни действия, които да доведат до устойчиво развитие на икономиката и на обществото. Инвестицията в социални проекти, инициативи и каузи е може би най-сигурният начин да създаваме висока добавена стойност и с това да си гарантираме траен успех. От опит мога да кажа, че това ни помага да привличаме, задържаме и мотивираме нашите клиенти, партньори и служители.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!