Я вор Джонев, основателят на софтуерната компания „Сирма груп холдинг“ ще напусне бизнеса догодина и ще се отдаде на дългогодишния си проект за ново начало в образованието.
„Разбрахме, че ако тръгнем да реформираме сегашната система, в ситуацията, в която сме, ще изхарчим ужасно много енергия и ще минат още десет години, и пак няма да сме успели“, казва той пред „Капитал“. Затова отговорът, до който е достигнал е:
„Не трансформираш старата, а правиш изцяло нова.“
Той вярва, че децата трябва да ходят на училище с удоволствие, да учат интердисциплинарно и да прилагат знанията си. Заедно с това трябва да се научат да мислят и да чувстват.
Новите изисквания към образованието са формулирани в рамките на гражданската инициатива „Диалог за бъдещето“: да направи от учениците
свободни, отговорни и самостоятелни личности,
които изграждат ефективни взаимоотношения с другите, да мислят, да решават проблеми и да творят, да отстояват тезите си, да водят здравословен живот и да имат принос към общността.
Идеята на Джонев е проектът да започне през септември 2016 г. в София. На първо време – с едно училище от I до IV клас, а след това планът е да се отворят и няколко други из страната, като паралелно с това върви и работата за по-горните класове.
„Не правим частно училище – в смисъла, в който съществува в момента в България“, подчертава Джонев и отбелязва, че училището не трябва да се приема като елитно и само за избрани деца, а точно обратното – че е
висококачествено публично училище, което да докаже на обществото, че качественото образование за всички деца е възможно
и да убеди политиците да действат.
Учителите и директорите в подобно училище ще са подготвени в специален институт, който ще разпространява добрите световни педагогически практики. Училището ще се управлява от училищен борд, подобно на една успешна частна компания.
Програмата на учениците ще бъде направена така, че да им осигури широчина на знанията и голяма обща култура не чрез повече часове в училище, а чрез възпитание на любов към четенето, казва още Джонев. Една от целите е при завършване на училището учениците да имат хиляда прочетени книги.
Към знанието трябва да има различен подход – то не може да се придобива насилствено, а заради собствената си мотивация, убеден е той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!