Бг гарският
енергиен холдинг (БЕХ), е купил 77
луксозни коли в началото на тази година, научи "Сега". Мотивът е, че те са
нужни на дъщерните дружества на холдинга, които са най-големите български
държавни фирми в енергетиката.
Шефовете на холдинга обаче са нарушили Закона за
обществените поръчки и автомобилите директно са били договарени на лизинг. После
дъщерните дружества били накарани да плащат месечните вноски за колите, които им били раздадени, пише
днес в. „Сега".
Забележителното
е, че сделката е направена в разгара на кризата, когато вече беше ясно, че в
енергетиката предстоят трудни месеци.
Само за
няколко от колите може да се предположи, че са пряко свързани с работата - микробуси,
чието предназначение е да возят персонал, пише „Сега".
Най-много
обаче били автомобилите: "Фолксваген Пасат", който струва от 20 000
евро нагоре, джип "Хюндай Санта Фе" (28 хил.), няколко джипа
"Фолксваген Туарег" (от 40 хил. евро нагоре), лимузини
"Фолскваген Фаетон" (от 60 хил. евро).
Най-скъпите
коли били предоставени за лично ползване на членовете на борда на директорите.
Шефката на
холдинга Галя Тошева кара луксозния джип "Фолксваген Туарег".
Сделката
била направена през лизинговата къща на гръцка банка с клон в София. Процентът
на оскъпяване е 10.75%. Според автомобилни дилъри, цитирани от „Сега", този процент е в рамките на нормалното при
купуване на нови коли, но не и за такава огромна сделка.
Купуването
на колите е станало повод за дрязги между ръководствата на холдинга и на
дъщерните дружества, най-вече заради това, че "шапката" не им е дала
възможност сами да си изберат колите.
В холдинга влизат АЕЦ
"Козлодуй", "Мини Марица-изток", ТЕЦ "Марица-изток
2", НЕК, "Булгаргаз", хранилището за радиоактивни отпадъци и др.
Източник
от ръководството на НЕК се оплакал пред "Сега", че се опитал да обяви
обществена поръчка за нови коли, но бил притиснат с обяснението, че няма да му
позволят такъв харч.
Според правилата на холдинга всички обществени поръчки в
системата на енергетиката се одобряват от съвета на директорите на холдинга.
Самият холдинг обаче се ползва умело от вратичка в закона за обществените
поръчки.
"Сега" допълва, че сайтът
на БЕХ е пълен с обяви за обществени поръчки, но само за очевидно дребни неща
като канцеларски и рекламни материали, задължително здравно застраховане на
служителите и др.
Вестникът напомня, че когато холдингът бе създаден през септември 2007 г., едно от обясненията
на тогавашния министър Петър Димитров беше, че именно такава структура ще
позволи държавните дружества в енергетиката да се контролират и да не се
източват чрез ненужни ремонти и доставки.
Няколко
дни след парламентарните избори на 5 юли се разбра, че 5-годишните мениджърски
договори на ръководството на БЕХ са с 3-годишно предизвестие, т.е. всеки член
на борда при евентуална смяна ще получи 36 заплати.
Тогава Бойко Борисов каза,
че е възложил на юристи да прегледат договорите и ако трябва, ще сезира прокуратурата.
В края на миналата седмица обаче премиерът заяви, че му е омръзнало всички в енергетиката да му
дават разнопосочни съвети и е решил да закрие "абсолютно ненужния"
холдинг.
Разкритието
за скандалната покупка идва на фона на друг пикантен скандал -
розовите беемвета в
Министерството на отбраната.
Бившият "царски" министър Николай Свинаров отрече
категорично дъщеря му да е била на абитуриентския си бал с пребоядисано от черно в цвят "пепел от рози" беемве, купено за
служебни цели на министерството.
Но
тези дни съученички на Надя Свинарова, цитирани във в. „Стандарт", признали, че преди пет години се прехласнали по автомобила, който бил в тон с нейната рокля.
А
бившият шеф на закритата вече дирекция "Военни клубове и информация"
Стоян Стоянов казал, че Свинаров харесал пребоядисаните от черно в розово
лимузини.
В късния следобед от БЕХ реагираха:
Поръчката за доставката на автомобили за нуждите на
холдинга била обявена на 27 април
2009 г. на интернет-страницата и публикувана във
столични всекидневници.
В установения срок документи за участие в процедурата купили шест компании, като три от тях - "Индустриал комерс",
"Порше-България" и "БулФайер", подали и документи за участие
в конкурса, съобщиха от БЕХ.
Били избрани
офертите с най-ниска цена в съответния клас. Било е решено
сключването на договори и с трите дружества по отделни позиции.
Компаниите са предложили два варианта на плащане - при доставка
или на лизинг. Бил е избран вариантът с плащане на лизинг и е
бил сключен договор за това с "Индустриал комерс", с
"Порше-България", с "БулФайер" и с "Пиреос лизинг".
Вследствие на осъществената процедура са били сключени
договори за доставка на 77 автомобила от марките "Хюндай",
"Фолксваген" и "Ивеко".
От БЕХ твардят, че голяма част от автомобилите са среден клас, пътнически, товаро-пътнически и специализирани с усреднена цена 60 хил. лв.
Взели ги на петгодишен
лизинг, по който към момента е платена около 20% от
цената.
Договорената при процедурата цена била с до 10%
по-ниска в сравнение с цената, която би могла да се постигне при
организирането на търг от всяка от дъщерните компании на БЕХ
ЕАД, се твмърдзи в съобщението на холдинга.
Средната възраст на автомобилния парк на БЕХ била над 10 години, а разходите за поддръжката му са възлизали
средно на 150 хил. лв. годишно.
Затова, пише в съобщението, "с доставката на нови автомобили се повишават сигурността и
възможността за реакция на служителите при кризисни и аварийни
ситуации и се осъществява икономия на средства от текущи и
основни ремонти".
И в енергийния холдинг си купили скъпи играчки
От БЕХ обясняват, че автомобилите на холдинга били стари - около 10-годишни и затова опасни
31 август 2009, 18:43
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!