Около 280 хил. души в София ползват най-удобния, екологичен и бърз транспорт - метрото, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Днес тя и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов представиха проекта за третия лъч на столичното метро.
Още над 160 хил. ще го използват след изграждането на третия лъч, който ще струва 680 млн. евро от европейската оперативна програма "Транспорт".
"Ще търсим и друго финансиране. Метрото е основен приоритет на министерството", посочи министър Папазов.
Проектът за трети метродиаметър предвижда 53% подземно и 47% открито разполагане, каза изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. д-р Стоян Братоев.
Дължината ще бъде 16 км с 19 станции.
Третият метродиаметър ще започне на бул. "Ботевградско шосе", където е колелото на трамвая. Ще мине по бул. "Владимир Вазов", стадион "Георги Аспарухов", кв. "Васил Левски", кв. "Хаджи Димитър" и ще достигне до Малък градски театър "Зад Канала" на бул. "Мадрид" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви".
Оттам, под канала, ще достигне до Орлов мост, където е възловата станция с първата линия на метрото. Ще продължи под бул. "Васил Левски" и ул. "Граф Игнатиев".
При НДК ще направи връзка с втората линия на метрото в общия подлез. Ще продължи по ул. "Георги Софийски" със спирка при Медицинска академия. Входовете на подлеза на кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов" ще са входове към метростанцията там.
Следващата спирка ще е на "Красно село", където ще бъде подземното пресичане с ул. "Житница", а самата "Житница" ще мине под бул. "Цар Борис III".
Оттам метрото ще навлезе в кв. "Овча купел", където са предвидени пет метростанции и ще стигне до Околовръстния път и железопътната линия София - Перник.
За разлика от първите два лъча, където се залагаше основно на руския опит и техника, третият лъч на метрото ще бъде изграден по западен модел - т.нар. тип "леко метро". Такива са метрата в Ротердам, Франкфурт, Копенхаген, посочи Стоян Братоев. Различното от досегашните два лъча е, че електрическото захранване на влакчетата няма да минава долу между релсите, а ще бъде отгоре, както при трамваите.
Това означава, че руската "Метровагонмаш", която досега неизменно печелеше всички търгове за доставка на вагони и влакове, повече няма да може да участва, защото не произвежда такива влакчета.
Другата новост при строителството е, че надземната част на метрото от 7.6 км по третия лъч няма да е открита, а ще бъде в тунел заради новия вид захранване.
Проф. Братоев напомни, че освен под земята, градът усеща ползите и от изгражданата нова наземна инфраструктура. "Планира се изграждане на бул."Владимир Вазов" и част от бул. "Линкълн", защото не може да се възстановява стар път при изграждане на метро.
Предвижда се метрото да прави връзка с двата метродиаметъра и чрез ж.п. гара - с ж.п. линията София - Перник.
Очакват се със 110 хил. т годишно да намалеят вредните газове до 2020 г. Трафикът би трябвало да се намали с 35%, а пътнотранспортните произшествия - с 25%.
До 2020 г. с метрото ще пътуват 4,5 млн. души годишно, София ще разполага с 3500 нови паркоместа в буферни паркинги, повече от 40 автобусни линии ще имат връзка с метрото. С 20% ще се намали нивото на шум в града и ще бъдат спестени 160 хил. човекочаса дневно, каза Братоев.
До 2015 г. Първа линия трябва да достигне до ж.к. "Дружба" и Летище "София", както и до Бизнеспарка в ж.к. "Младост” - отсечки, които се строят в момента.
След изграждането на третия лъч на метрото е планирано то да расте само с разклонения, каза Братоев.
Вече се работи по отклонението от театър "Зад Канала" в посока
кв."Слатина" "Арена Аремец". Друго разклонения лифта при Симеоново, като последната спирка се предвижда да е на околовръстното шосе при магазин
"Икеа" и новия "Ринг Мол".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!