От 2016-2017 г.
четиригодишните деца задължително ще посещават детска градина.
България синхронизира своята политика в областта на
образованието с общоевропейските директиви и до 2020 г.
най-малко 95 на сто от децата между 4 години и възрастта за
започване на задължително начално образование ще са включени в
образованието в ранна детска възраст.
Правителството днес одобри проект на Закон за предучилищното и
училищното образование, съобщи правителствената пресслужба.
Със законопроекта се въвежда нова образователна структура в
системата на училищното образование - основна образователна
степен с два етапа: начален (първи-четвърти клас) и
прогимназиален (пети-седми клас), и средна степен с два етапа:
първи гимназиален етап (осми-десети клас) и втори гимназиален
етап (11-и и 12-и клас).
Двата етапа в средната степен на
образование дават възможност за смяна на избора на младия човек.
Осигуряват възможности за предуниверситетска подготовка или за
тясно профилирано и професионално образование в последните две
години.
Създава се нов вид училище - обединено (от първи до десети
клас). Така учениците ще получат възможност да завършат първи
гимназиален етап в родното си място или в близост до него. Това
е облекчение за младите хора от малките населени места и за
тези от тях, чиито семейства са в затруднено финансово положение.
Тези
училища могат да осигуряват и професионална подготовка -
квалификация по част от професия, а за професии с Първа степен
на професионална квалификация - и придобиване на професионална
квалификация.
Преобразуването на училищата ще става с решение на общинския
съвет. Към общините, според Законопроекта, преминават и професионалните
гимназии.
Поетапно ще се въведе целодневна организация на учебния ден
от първи до седми клас.
Проектът осигурява
автономия на училищата да разработват учебни програми за
разширена и допълнителна подготовка. В часовете на тази
подготовка учениците могат да изучават предмети като
предприемачество, гражданско образование, здравно образование и
други.
С новия нормативен акт се уреждат обществени отношения,
свързани с възможностите за валидиране на компетентности (за
навършили 16 години, които нямат придобито основно или средно
образование), придобити чрез неформално обучение и учене.
Оптимизира се самостоятелната и индивидуалната форма на
обучение. Развива се дистанционната и се въвежда комбинирана
форма на обучение.
Законопроектът оптимизира системата на оценяването.То ще
бъде инструмент за мониторинг на образователния процес и за
разработване на политики за подобряване на качеството му.
За да се гарантира грижата за детето и неговите постижения,
се създават центрове за подкрепа за личностно развитие. Те
обхващат сега съществуващите обслужващи звена в системата.
Готов е проектът на Закон за предучилищно и училищно образование
Правителството одобри проект на Закон за предучилищното и училищното образование, който синхронизира българската политика в образованието с общоевропейските директиви
28 март 2012, 22:13
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!