Вм можността младежите да карат автомобил още на 16-годишна
възраст в присъствието на родител ще ги направи по-опитни
шофьори, смята Емил Харалампиев, зам.-председател на Националния автоинстуктурски съюз.
Ако сега не се промени нормативната уредба за
подготовка на млади водачи, Европа ще ни принуди да го
направим най-късно до пет години, заяви той на пресконференция.
Според Харалампиев е
по-добре младите да карат шофьорски курс още на 16, защото
на 18 години те имат абитуриентски балове и кандидатстудентски
изпити и става "натрупване" на задълженията.
Съзнанието на 16-годишните много повече се поддава на
моделиране, а когато родителят е две години до собственото си
дете, докато то шофира, след като е изкарало пълния курс на
обучение, това би имало по-голям ефект от един обикновен
шофьорски курс, обясни гледната си точка Харалампиев.
По думите му такъв е опитът
на водещите европейски страни - Великобритания, Швеция, Дания, а
в Полша такава практика на обучение има вече 10 години.
Данните от тези страни показвали, че произшествията с млади водачи са с 40 на сто по-малко.
Емил Харалампиев смята, че получаването на книжка може да се обвърже с изминаването на определени километри
(например 3000) в присъствието на родител или с определени
часове зад волана (от 50 до 120 часа), като за това трябва да
свидетелстват самите родители.
Младежите могат да
управляват автомобил в присъствието на родител, само ако той е изряден шофьор, предупреждават обаче инструкторите.
Според Харалампиев шофьорските курсове не са просто бизнес, а вид обучение, но недобросъвестни фирми били свалили драстично
цените и не предлагали качествена услуга.
Между 650 и 800 лв. е разумната цена за шофьорски курс, коментира
преди дни пред БТА Йонко Иванов, председател на Съюза по авто-мото подготовка. В момента курсовете вървят между 250 и 950 лева.
Иванов предупреди хората да не се подвеждат по прекалено
ниски цени и посочи, че около 40% от фирмите подлъгват клиенти с евтини
курсове, които обаче излизат по-скъпо.
Експерт: На 16 се става по-добър шофьор
Ако сега не се промени нормативната уредба за подготовка на млади водачи, Европа ще ни принуди да го направим до пет години, смята Емил Харалампиев
5 август 2011, 13:10
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!