Необходимо е да се създаде законодателна рамка, която да направи така, че да държи политическата система постоянно в режим на стрес и тя да създаде канали за взаимодействие с избирателите не само по време на предизборна кампания.
Това коментира в интервю за БТА ръководителят на Института за развитие на публичната среда Антоанета Цонева.
Експертът призова за спешна промяна в Закона за политическите партии. Така според нея ще се прекрати корумпирането на депутати чрез използването на субсидията и прилепването им към други политически субекти, за да бъдат формирани изкуствени мнозинства.
Цонева посочи, че разговорът по тази тема трябва да се проведе веднага, защото това е възможност да се прекратят съществуващи в 41-вото Народно събрание порочни практики.
Забелязваме задълбочаваща се тенденция на отчуждение на хората от политическия процес и снижаване до краен предел на мотивацията за участване в него, коментира Цонева.
България страда от драматично отсъствие на чувството за представеност. Има огромна пропаст между политическия елит и гражданите, което продуцира недоверие и подозрение. Така се стига до отчуждаване от самите институции, каза експертът.
Следва цялото интервю:
- Каква оценка правите на изборите и кампанията преди тях?
- Категорично мога да кажа, че забелязваме задълбочаваща се тенденция на отчуждение на хората от политическия процес и снижаване до краен предел на мотивацията за участване в него. Не мога да се съглася с обясненията, че тази избирателна активност трябва да се приема спокойно. Още повече като погледнем и политическото представителство.
Има голяма група непредставени избиратели - т.е техните интереси няма да бъдат защитавани в рамките на парламентарния живот. Това е силно разочароващо и показва за пореден път, че е необходимо да се създаде рамка - законодателна, която да направи така, че да държи политическата система постоянно в режим на стрес и тя да създаде канали за взаимодействие с избирателите не само по време на кампания.
България страда от драматично отсъствие на чувството за представеност. Има огромна пропаст между политическия елит и гражданите, което продуцира недоверие и подозрение. Така се стига до отчуждаване от самите институции.
- Какви са най-важните изводи, които трябва да бъдат направени и най-важните уроци?
- Трябва веднага да започне разговор за поуките от случилото се. Ще върна топката към предишни предложения, че трябва да се променят правилата, за да могат избирателите да покажат предпочитанията си към определен кандидат, като го класират чрез своя вот по-напред в листата. Нещо, което партиите в парламента с голяма лекота възпрепятстват. Такава възможност имаше, но тя беше премахната. Това е един от начините да се даде лице на политическото представителство, да свърже хората с техните народни представители и да повиши ангажимента на тези народни представители.
Това категорично трябва да се случи, защото се вижда, че недоверието и отказа за участие в политическия живот, води до разрушаване на средата на демократично представителство. Трябва да има преференция. Нещо, което може да се случи бързо. Още с приемането на правилника за работата на Народното събрание и промяна в Закона за политическите партии, веднага да се преустанови възможността да бъдат "купувани" депутати чрез субсидията. Трябва да бъдат публични и декларациите за принадлежност.
- Притеснително ли е, че много малки партии под 4-процентна бариера на изборите ще получават субсидия? Да се мисли ли за промяна в тази насока?
- Трябва да се анализира този подход, защото в българския политически живот се възпроизвежда статукво на т. нар. големи партии. Самата машина е настроена по този начин и не допуска лесно появата на нови субекти. Самият факт, че правим избори след бунт, а резултатът от тях е, че няма нов политически субект в Народното събрание е показателен, че когато се създават правилата, които касаят нови субекти и участието им в политическия живот, трябва да бъдем много внимателни.
Що се отнася до субсидията - разговорът е за това, че трябва да има много по-различна форма на контрол как се изразходват субсидиите. Има добър опит в други страни как се контролира изразходването на субсидиите. Разговорът по тази тема трябва да се проведе веднага, защото това е възможност да се прекратят съществуващи в 41-вото Народно събрание порочни практики. От волята на 4-те представени партии сега ще зависи дали политическият живот ще продължава да изглежда по този уродлив начин. Никога не е имало толкова ниско доверие в парламента. Когато се обругава парламентът, резултатът е този, който виждаме сега.
- Темата за касирането изборите набира скорост. Има ли основания за това или след ясно декларираните обръщения на ЦИК, на президента и на прокуратурата, че вотът е минал законно, подобен тип разговор няма смисъл?
- Това, което се случи в Костинброд, ни кара да се замислим дали отпечатването на бюлетините също не би могло да е процес, на който да има наблюдатели. Очевидно се налага и това да се случи. Защото това състояние да бъдат откривани бюлетини в този вид и по този начин, извън параметрите на договора с Министерски съвет, е недопустим. Това дава повод за срив, като ядрена бомба е. Това, което хората чуваха, че има такива бюлетини, беше изключително негативен ефект по отношение на активността.
Убедена съм, че има хора, които са решили, че няма мисъл да гласуват. Защото едва ли не процесът може да бъде фалшифициран. Не намирам за правилна интерпретацията, че органите действат като пощенска кутия и предават жалбите в Конституционния съд. Трябва освен това да се помисли да не бъде разширен и кръгът на лицата, които да могат да искат касиране на избори. Международни стандарти дори обсъждат правото на избирателите да го правят. Ако има такова дело сега, то ще е безпрецедентно.
- Каква ще е цената, която 120-те депутати да платят, за да се сдобият с още един глас, за да гласуват кабинет?
- Това е политологически анализ. Така както и това, че дясно-център избирателите нямат истински представителство. Това, което всички участници в процеса на преговори знаят е, че този парламент няма да има дълъг живот. Въпросът е колко скоро ще се отиде на избори. Дали това ще е на евроизборите догодина, или по-рано. Трябва да се внимава страната да не се вкара в много остра спирала на криза от избори в избори.
Най-страшното е, че има брутално отчуждаване от политическия живот и тотално сриване на доверието на политическите институции. Всичко сега зависи от поведението на партиите в и извън Народното събрание. Пак призовавам за спешна промяна в Закона за политическите партии, за да се прекрати корумпиране на депутати чрез използването субсидията и прилепването им към други политически субекти, за да бъдат формирани изкуствени мнозинства
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!