До 2020 г. жителите на столицата може да ходят на ски с метрото.
Това прогнозира президентът Росен Плевнелиев, според когото София може да се превърне в единствения град на
планетата, където това да е възможно.
Няма друго
разположение в Европа или в света, където да може от метрото да излезеш
на пистата, кометира той по време на седмата годишна
конференция "Стратегическа инфраструктура България 2012".
Сред проектите, които
България може да осъществи, той посочи именно изграждането на метрото до лифтстанцията
в Симеоново, както и създаването на велоалея
по протежение на река Дунав, на свръхмодерен музей по Черноморието, на лифт, който да свързва Царевец и
Арбанаси, и др.
От Скопие, Солун, Белград, Букурещ хората могат
да се качат в края на
работния ден в колата си или за един час да кацнат на летище София и
оттам да се качат на метрото към ски пистите на Витоша, даде пример президентът.
По Черноморието можем да помечтаем за свръхмодерен музей, който да стане световна атракция, и тогава тази инвестиция в
туризма ще се изплати, допълни той.
"Когато говорим за стратегическа инфраструктура, не трябва да
мислим само за пътища и пречиствателни станции.
За да успее България
през следващите десетилетия, приоритет трябва да бъдат 10 или 20
проекта, които да отприщят икономиката", смята Плевнелиев, който преди това беше министър на регионалното развитие.
Според него не бива ограничените ресурси на страната да се
разпръскват в хиляди малки проекти.
"Всеки знае формулата 7-7-2-1 - седем магистрали, седем скоростни
пътя, два моста и един тунел. Няма кой да подмени вече този приоритет.
Всички политически партии са "за". Независимо кой е на власт трябва да
работи в правилната посока", отбеляза още той.
Президентът посочи като стратегически сектори
биоземеделието,
производството на храни, информационно-комуникационните технологии, индустрията за човешкото здраве, които да бъдат
облечени в ясни идеи и решения от страна на правителството.
Магистралите "Хемус" и "Струма", ВиК секторът, жп транспортът,
енергийната ефективност са тотален приоритет и трябва да намерят своите
измерения във фискалната рамка, заяви още той.
"Убедени сме, че в скоро време българите ще пътуват по
жп линии за три часа от София до Бургас
в климатизираи влакове с интернет връзка. Ако БДЖ сега са пред фалит, то ние знаем, че през 2020 г.
огромна част от стоките между Европа и Азия ще трябва да минава
през България и железниците ще се модернизират.
Летището в Стара Загора също има
голям потенциал - то се намира на пътя на три европейски коридора
и може да стане логистичен хъб за стоките по направленията
между Азия и Европа.
Стара Загора и Пловдив могат да бъдат българският
регионален клъстер за логистика.
В Русе също има изоставено летище. Не би ли могло през 2020 г. Русе да стане център на
българския клъстер за биоземеделие, да се направи и индустриална
зона, която да захрани пристанището и летището с възможностите
за експорт на земеделска продукция", разсъждава още Плевнелиев, за когото липсата на идеи е най-лошото за едно общество и държава.
По темата за АЕЦ "Белене" президентът каза, че е по-добре
да инвестираме в санирането на панелните жилища, където живеят
милиони хора, отколкото да дадем 20 млрд. лева за строеж на
атомна централа и така практически да фалира държавата.
България ще може да развива своята инфраструктура и през
следващия програмен период - 2014-2020 г., каза министърът
по управление на европейските средства Томислав Дончев
по време на форума. За това време страната ни
ще може да разчита на еврофондовете за
най-малко 11 млрд. лева за инвестиции във всички типове инфраструктура
Това е с
500 млн. лева повече от сегашния програмен период, който
свършва през 2013 г.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството
Лиляна Павлова посочи пък, че развитието на
стратегическата инфраструктура - най-вече пътната, е основен
приоритет на държавата.
Магистралите сега са едва 2% от пътната мрежа, но в етап на строеж са 260 км магистрали и
още 180 км първокласни пътища, посочи тя.
По думите й до 2020 г. ще
се построят още 450 км магистрали плюс 800 км скоростни пътища, като ще се изграждат и модернизират
и пътищата от втори и трети клас, тъй като те осигуряват заетост и
инвестиции вътре в регионите.
ОП "Транспорт" има
историческия шанс да се възползва от финансов ресурс, какъвто не
е имало през последните 20 години, посочи министърът на транспорта, информационните технологии и
съобщенията Ивайло Московски. По думите му усвоените средства по тази
оперативна програма вече наближават 1 млрд. лева - доста
повече от други страни в ЕС.
Столичното метро скоро ще има 30 км линии,
ще се модернизират стотици километри жп линии, каза той и напомни, че с
усилията и на президента в плановете за финансиране на
проекти с еврофондове е включена и магистрала "Хемус", което позволява развитие на пътната мрежа в Северна България.
Приоритет на Министерството на околната среда и водите през
следващите няколко години е развитието на базисната екологична
инфраструктура, каза министър Нона Караджова. Това са
съоръженията за преработка на отпадъци, канализация и
водоснабдителни системи, пречиствателни станции.
По думите й за последните
две години и половина по проектите за тази инфраструктура са
платени над 900 млн. лева.
"Голямата ни цел е до 2020
г. старите съоръжения да се подменят, а там където ги няма
- да се изградят. Очакваме да
инвестираме още около 900 млн. лева във ВиК мрежи и
пречиствателни станции", каза министър Караджова.
В новия Закон за управление на отпадъците, който е на
финален етап в Народното събрание, е заложено през
2020 г. да постигнем минимум 50% рециклиране на битовите отпадъци
и поне 70% оползотворяване на строителните, добави тя.
Президентът: До 2020 г. можем да ходим на ски с метрото
Всеки знае формулата 7-7-2-1 - седем магистрали, седем скоростни пътя, два моста и един тунел, посочи президентът Росен Плевнелиев
29 март 2012, 12:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!