Ол ло 80% от средствата
за гориво са за въртене на двигателя, а
не за извършване на реално движение,
което е показателно за ниската ефективност
на този вид транспорт, изтъкна на днешната
конференция "Smart city - модел на устойчиво
местно развитие" Мартин Заимов от
Асоциацията за електрически превозни
средства.
По негови данни годишно
в страната се изразходват 5,9 млрд. лева
за гориво за придвижване, а за миналата
година в ЕС са били похарчени 210 млрд.
евро.
Макар по-скъпи,
електромобилите са по-ефективни заради
по-ниската цена на електроенергията и
по-ниските разходи за поддръжка, тъй
като екологичните превозни средства
имат много по-малко части, отбеляза
Заимов.
В момента в София се
движат само три електромобила, по
информация на столичния кмет Йорданка
Фандъкова. От Столичната община имат
готовност да осигуряват безплатни места
за паркиране на тези коли в "синята"
зона.
Можем да заменим до 20%
от автопарка с електромобили,
без да се
налага изграждането на нови енергийни
мощности, заяви на форума зам.-министърът
на икономиката, енергетиката и туризма
Евгени Ангелов.
По думите му батериите
на електромобилите могат да изглаждат
пиковете в енергийното потребление, а
производството им може да бъде и мярка
за енергийната ефективност.
Амбицията на нашия екип
е България да се превърне в една от
водещите страни на новия и перспективен
пазар за производство на електромобили,
подчерта зам.-министърът.
Разработва се и национален
план за "зелени" обществени процедури
при обявяването на обществени поръчки,
където електроавтомобилите ще бъдат
вписани като продуктова група.
Страната ни ще настоява
подобряването на качеството на въздуха
в населените места да бъде сред
приоритетните области за финансиране
през следващия програмен период -
2014-2020 г., каза в рамките на конференцията
министърът на околната среда и водите
Нона Караджова.
По думите й основна
причина за замърсяването на въздуха
през зимния сезон са източниците на
битово горене.
Според Караджова за
преодоляването на проблема трябва да
се развие централизираното топлоснабдяване
и да се смени горивната база с екологична.
Използването на въглища
за отопление през зимния сезон е възможно
най-лошото решение от гледна точка на
чистотата на атмосферния въздух, отбеляза
от своя страна Иван Ангелов, шеф на
дирекция "Опазване чистотата на
въздуха" в МОСВ.
От екоминистерството
отчитат, че вредните емисии от
отоплението
с твърди горива са най-големият проблем
на общините, в които има наднормено
замърсяване с фини прахови частици.
Досега 2/3 от общините,
в които има подобно наднормено замърсяване,
са предали в МОСВ програми за преодоляване
на проблема. Задължение за това имат
около 30 града. Ако проблемът не бъде
преодолян, съществува риск на страната
да бъде наложена санкция от ЕК.
Повечето бивши окръжни
градове биха се справили с изискванията,
ако нямаха емисиите от битовото горене
на въглища, коментира Ангелов. За
решаването на проблема вече е инициирано
създаване на работна група, която трябва
да излезе с решение за промени, които
да доведат до смяна на горивната база.
Друг източник на
замърсяване с фини прахови частици в
градовете е транспортът - не само емисиите
от двигателите, но и от автомобилните
гуми, спирачките, както и лошото поддържане
на пътната инфраструктура, посочи
експертът. Според него
има мерки,
които общините могат и трябва да приложат
- оптимизиране на трафика, поддържане
на пътната мрежа, ограничаване на
опесъчаването през зимата и екологизиране
на градския транспорт.
Усилия ще бъдат
концентрирани и в подобряване на
енергийната ефективност на сградния
фонд, тъй като над 40% от енергията в
страната се използва неефективно в
бита.
За целта средства ще
се търсят не само от еврофондовете, но
и чрез схемата за "зелени" инвестиции,
където страната се надява да реализира
сделка.
По мнението на министър
Караджова градовете в България имат
шанса да надминат в развитието си
европейските, тъй като проблемите са
много и могат да бъдат решени интегрирано,
а не един по един, при което резултатът
ще бъде много по-голям.
Потенциалът за намаляване
на емисиите трябва да се търси в градовете
и в ужасните сгради от 50-те, 60-те и 70-те
години, отбеляза на форума Педро
Балестерос, отговарящ за управлението
на Covenant of Mayors.
Столична община си е
поставила задачата да работи във всички
сфери, насочени към развитието на града
като устойчива среда, увери кметът
Фандъкова.
За целта към момента
се изпълняват над 10 големи инвестиционни
проекта. Един от тях е вторият метродиаметър,
с пускането на който през 2012 г. трафикът
ще намалее с 1/4, а
метрото ще заеме 38% от
дела на градския транспорт
Фандъкова припомни, че
общината работи по проект за интегриран
столичен градски транспорт, който
предвижда нови тролейбуси, кръстовища
и трамвайна линия. Ще се рехабилитира
и остарялата трамвайна линия по бул.
"България", която ще се свърже с
метрото при НДК.
Фандъкова посочи и
откритата миналата година инсталация
за сметищен газ, която може да захранва
с електричество около 1700 домакинства.
В момента в града се
изграждат 7 км велоалеи, като до края на
годината се предвижда изграждането на
велоалея по бул. "Гоце Делчев",
която да свърже съществуващата по бул.
"Цар Борис III" с Южния парк. Амбицията
е до 2013 г. да се изградят около 100 км
велоалеи.
До 20% от колите може да са електрически
Отоплението с твърди горива е най-големият проблем на общините с наднормено замърсяване с фини прахови частици, стана ясно на форум "Smart city - модел на устойчиво местно развитие"
27 април 2011, 13:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!