Това показват наблюденията на Български дарителски форум (БДФ), който днес провежда своята Шеста годишна дарителска конференция на тема "Дарителство и иновации: модели, практика, комуникации".
Все повече апели за помощ, които призовават дарителите към съпричастност, присъстват ясно в публичното пространство, казаха от БДФ. По този начин благотворителността се натоварва с все по-големи очаквания и отговорности, които са насочени както към обикновените граждани, така и към фондациите и компаниите, които даряват.
През годината бяха организирани няколко много големи благотворителни кампании, свързани с природни бедствия (в помощ на Хаити и Пакистан), или кампании в подкрепа на известни хора, които имат нужда от скъпо струващо лечение (кампаниите в подкрепа Гого от "Тоника" и Петър Гюзелев от "Щурците").
Наред с тях има многобройни, макар и по-малки като мащаб кампании, които набират средства за различни каузи - от здравословни, до екологични, образователни и културни. Само актуалните каузи в Единния дарителски номер - DMS България до септември са били 111, докато за цялата минала година кампаниите в проекта бяха 71.
Натискът върху дарителите се увеличава и с възможностите, които дават новите социални мрежи в ежедневието ни. През тях все повече кампании, каузи и истории (които иначе трудно биха намерили достъп) достигат до широка аудитория и така търсят подкрепа и съмишленици.
Така постепенно на благотворителността и на дарителите се вменява ангажимента да запълват пропуските в държавните политики и механизми и да изпълняват функциите на държавата.
Особено силно това личи в социалната и здравна сфера - всички кампании за лечение на деца или за подкрепа на процеса на деинституционализация илюстрират именно тази тенденция.
Компаниите, които инвестират в социално значими каузи, свиват или задържат на ниво от предишните години обема на социалните си инвестициите. За сметка на това търсят повече партньорството и експертизата на НПО сектора, въвличат служителите си в различни форми на благотворителност (вкл. доброволчески инициативи), и измислят все по креативни начини за подкрепа на различни каузи и залагат на по-смисления краен ефект.
От своя страна гражданите даряват по-активно. В изследване от април тази година, направено от MBMD 88% от запитаните отговорят, че са участвали в дарителска акция, което е с 19% повече от дарилите през 2008г.
Sms-ите остават най-предпочитаното средство за дарение - 57% от анкетираните са дарили по този начин и едва 14% - в брой. Най-голяма съпричастност в хората предизвикват каузи, свързани със социални проблеми (хора с увреждания, сираци, и т.н.) и проблемите на здравната сфера.
Тенденцията у нас кореспондира със световната, макар мащабите да са различни.
Над 80% от всички дарения в Западна Европа и САЩ се правят или от изключително богати хора, или от малки дарители, които дават до 1 евро за избрана от тях кауза. Неочаквано, но факт - по-малък дял в благотворителността имат големите компании и фондации.
"Нетинфо" е медиен партньор на Български дарителски форум.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!