Тл лейбусите могат да станат основен градски транспорт в 27-те областни града. Тази възможност
обмисля правителството, след като на днешното му заседание е бил обсъден доклад на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Развитието на тролейбусната мрежа може да се финансира с европейски пари, се казва в доклада подготвен по искане на министър-председателя.
Тролейбусният транспорт очевидно е по-екологичен от автобусния, с 40% е по-евтин от трамвайния по
отношение на изграждането, по-тих е. Поддръжката му е
най-евтина от всички видове градски транспорт, подчертава в доклада си министър
Московски.
Информацията е събрана от кметовете и общинските власти в 14-те градове с тролейбусен транспорт в страната, съобщи пресслужбата на кабинета.
В доклада е представена историческа справка за развитието на тролейбусния транспорт в Европа и САЩ. Направено е проучване на политиката на Европейския съюз към този вид транспорт и е отчетена нейната позитивна насоченост. Разгледано е и общото състояние и перспективите за развитие на тролейбусния транспорт в България.
През 2011 г. в 14-те града с тролейбусни мрежи са се движели 430 тролейбуса по 81 линии и са превозени 95 млн. пътника.
В документа ясно са посочени предимствата на тролейбусите:
- по отношение на автобусите: екологично чист транспорт, нисък разходна електроенергия в сравнение със скъпите горива, възможност на двигателите да поемат двойно по-високо натоварване, плавно регулиране на скоростта и по-висока скорост, независимо от теренните условия;
- в сравнение с трамваите: капиталовложенията за 1 км трасе са 60 на сто от нужните за трамвая, по-висока маневреност, значително по-нисък шум при движение;
- предимства за операторите: висока механична надеждност и ефективност, по-дълъг живот на експлоатация, няма загуби от работа на празен ход, по-ниски разходи за единица мощност и за поддръжка.
Обществените предимства са свързани с по-голямата ефективност на централизираните електроцентрали отколкото на генератори или носители на електроенергия, които са в самите превозни средства.
Ако за основен критерий за проектиране на тролейбусни мрежи се приеме броят на населението, освен в 14-те областни центрове, всички останали областни градове биха могли да бъдат съоръжени с тролейбуси, след проучване и финансова обосновка, се отбелязва в документа.
Основният източник на финансиране на подобни проекти следва да бъде Европейският фонд за регионално развитие. Полезно би било обединяването на заинтересованите общини в общ консорциум с помощта на НСОРБ или Асоциацията на предприятията от градския електротранспорт в България.
В такъв случай, за доставката на тролейбуси и съоръжения за изграждане на съответната инфраструктура, могат да бъдат договаряни преференциални цени.
Сега България може да купува тролейбуси с пари от Европейската оперативна програма
"Регионално развитие" по мярката за интегриран градски транспорт, но тя е
само за седемте най-големи български градове. Затова министърът по
еврофондовете Томислав Дончев е отправил запитване към ЕК има ли
възможност развитието на тролейбусния транспорт да се финансира по
програма "Околна среда".
"Считам, че този доклад може да послужи като база за разработването на
проекти за екологичен градски транспорт, които да могат да се финансират
от Оперативна програма "Околна среда", като се използва максимално и
ресурсът на програмата", каза Московски.
Да живеят тролейбусите!
Правителството обсъжда възможността тролейбуси да станат основен градски транспорт в 27-те областни града - с помощ и от Брюксел
6 юни 2012, 19:38
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!