Бз зо 70% от българските шофьори определят себе си като разумни и толерантни, а според представителите на КАТ преобладават самонадеяните водачи.
Това сочат данните от представително изследване на бензиностанции ЕКО.
Същевременно около 50% посочват именно нетолерантните и нахални шофьори като най-чести причинители на катастрофи.
Българинът иска сурови наказания за нарушителите, същевременно е уверен, че ще се измъкне безнаказано при неспазване на правилата на пътя.
Изследването, проведено по поръчка на бензиностанции ЕКО и със съдействието на КАТ, e без аналог в страната. В него за първи път се прави
съпоставка между гледните точки на шофьори и пътни полицаи.
През техния поглед се открояват основните причини за големия брой пътно-транспортни произшествия (ПТП) - близо 8000 годишно - и се очертава профила на водачите, които най-често ги причиняват.
Анкетирани са 500 активни шофьори и 50 пътни полицаи.
Представителите на КАТ смятат, че в България преобладават самонадеяните водачи. Според полицаите най-чести причинители на ПТП са младите и неопитни шофьори и нетолерантното и агресивно поведение на пътя.
Употребата на алкохол и наркотици е причина номер едно за произшествия според шофьорите, а за пътните полицаи това е превишената скорост.
Увереността, че ще се измъкнат безнаказано при нарушение е най-честата причина шофьорите да не спазват правилника за движение. Според преобладаващото мнение на полицаите обаче, това се дължи на недобро познаване на правилата на пътя.
90% от анкетираните шофьори и 70% от пътните полицаи посочват, че много нарушения остават ненаказани.
Най-често недоволството на шофьорите на пътя е предизвикано от лошите пътища - 83% и от поведението на нетолерантните шофьори - 69%.
Суровите наказания и строгият контрол от страна на КАТ биха повлияли най-много за спазване на правилата за движение, признават шофьорите.
За българските шофьори темата за безопасността е важна, така са отговорили близо 90% от анкетираните. Повече от половината запитани възприемат шофирането като отговорна дейност, която може да доведе до сериозни последствия.
Водачите нямат навика да сигнализират за нарушения, които са видели. Те са скептични към ефекта от техните сигнали върху пътната обстановка в страната. Все пак, повечето изразяват готовност да сигнализират на специален телефон към КАТ, ако такъв бъде създаден.
Като най-познати и ефективни шофьорите посочват кампаниите със смачканите коли по пътищата и макетите на полицейски коли.
55% от шофьорите знаят и одобряват кампанията "Обади се, като стигнеш!”, а 63% от тях споделят, че тя им е повлияла да бъдат по-толерантни.
ЕКО България инвестира в темата пътна безопасност от 2006 г., когато стартира социално-отговорната кампания "Обади се, като стигнеш!". Тенденциите, които изследването очертава, ще бъдат отправна точка за развитие на програмата в бъдеще.
Българските шофьори: Разумни и толерантни сме
Българинът иска сурови наказания за нарушителите, същевременно е уверен, че ще се измъкне безнаказано при неспазване на правилата на пътя
14 октомври 2009, 16:53
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!