С танимира Христова, Красимира Стоицева и Момчил Даскалов създават Игрици.бг - иновативен метод за преподаване на уроци чрез игри, при който всички деца, независимо от уменията и индивидуалните им способности, са включен в една приобщаваща среда, а учителите са улеснени да преподават по различен и забавен начин.
Станимира, Красимира и Момчил са участници в Акселератора на ПРОМЯНАТА през 2017 г., заедно с още 12 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата в България. Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, която предлага специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации. Той е част от процеса на селекция в ПРОМЯНАТА и дава възможност на участниците да подобрят своите решения и своя бизнес план преди да продължат напред в конкурса.
Българска организация подготвя децата за технологичните професиите на бъдещето
Български деца могат да програмират роботи и да построят къща
Мира и Краси се запознават на първия им работен ден в столично училище, където Мира работи като специален педагог, а Краси – като логопед.
В работата си двете ежедневно се срещат с деца, които не се чувстват добре в училище, които са обект на подигравки, дори на физически тормоз. Търсейки начин да им помогнат, решават да създадат “Местенцето” – пространство, където всяко дете да се чувства спокойно, участва в групови и индивидуални занимания, за да учи и напредва със свой собствен темп.
Преди година се запознават с Момчил, който търси консултация за сина си. Покрай съвместната работа, тримата разбират, че са добър екип и че искат заедно да работят за това всяко дете да се чувства приобщено и да учи с интерес.
Въпреки, че “Местенцето” се развива много добре, тримата осъзнават, че в него имат възможност да работят с ограничен брой деца за определено време. Притеснява ги и фактът, че в „Местенцето“ децата се чувстват спокойни, напредват и намират приятели, но не искат да ходят на училище, защото там се чувстват аутсайдери. В работата си се срещат с невероятни учители и знаят, че причината за това не е нито в тях, нито в децата.
За един детски рожден ден организират игра, в която успяват да ангажират всички деца, независимо от възрастта им и различните им умения. Децата много се забавляват – търсят съкровище и за да го намерят разбиват кодове, решават задачи и неусетно, чрез игра, научават интересни факти за римляните, римските императори и техните обичаи и традиции. Краси, Мира и Момчи решават, че е време да пренесат този опит в класните стаи. Така се ражда идеята за Игрици.бг (игри+уроци).
Игрици.бг е платформа с образователни игри – лесен за ползване инструмент, с който учителите да могат да преподават стандартния урок под формата на игра. Така часът се превръща в приключение, чрез което децата сами достигат до знанията, работят в екип и са активни през целия час. Целта на проекта е да повиши мотивацията за учене на децата, тяхната успеваемост, удовлетворение и самооценка.
Тримата създават Игрици.бг в подкрепа на всички учители, които вярват в децата и имат високи очаквания към тях; всички, които поемат отговорност и не се страхуват да кажат – „Да, моите методи не сработиха с това дете. Аз не успявам да открия път към него и да го науча на нещата, които вярвам че то може, но не защото то е глупаво и неспособно. Ще продължавам да опитвам.”
Две млади учителки създават паралелен свят за децата в болниците
Семеен център за недоносени деца отваря врати в София
Мира, Краси и Момчи черпят своята мотивация да развиват проекта от децата – от тяхното непрекъснато желание да откриват и експериментират, да търсят и задават въпроси. Опитът на тримата показва, че именно това естествено любопитство е най-мощният мотиватор за учене. Важно е децата да знаят, че ученето и забавлението не се изключват и не са противоположни неща; да разбират, че играта и придобиването на нови знания и умения са свързани; че това да ти е забавно в училище не е равносилно на това да си „зубър“.
Мотивират ги и срещите с деца, които преживяват много трудности и стрес в училище. Мира и Краси разказват историята на едно дете с проблеми в училище, с което са работили. Тогава момчето тъкмо е започнало първи клас. Желанието и потребността му да се движи са огромно предизвикателство за всеки, който вярва, че единственият начин да възприемаш информация и усвояваш нови знания е докато стоиш на чин и преписваш всичко от дъската. Повечето възрастни не смятат, че той някога ще започне да чете сам или да смята. Но благодарение на това, че близки на детето, както и Мира и Краси вярват силно в него, то успява да преобърне представите за развитие и учене на неговите учители. В края на 4 клас детето вече се справя с учебния материал по-добре от повечето си връстници и получава най-високите оценки на външните оценявания, на които се явява без помощта на ресурсен учител.
На тримата им е трудно да приемат нетолерантността към различните деца: “Не разбираме как едни и същи хора пращат смс-и, купуват сувенири картички, за да помогнат на дечицата и в същото време искат тези, различните, да играят на друга площадка и да не са в класа на тяхното дете. Това е нещото, към което ни е най-трудно да бъдем толерантни и разбиращи. Отговорността децата да учат, да не си пречат и да си помагат, е на възрастните. Децата отразят безупречно нашите собствени нагласи и поведение. Радваме се, че в последните години има все повече хора и организации, които се опитват да променят средата и да я правят малко по-хубаво място за живеене.”
Мечтата на създателите на Игрици.бг е децата да не скучаят в час, да не се чудят защо ходят на училище и как това, което учат, има приложение в реалния живот. Мечтаят всички деца, независимо от техните умения и качества, да се чувстват спокойни в училище и да напредват, без страх от грешки, присмех или етикети, да развиват способностите си и потенциала си в областите, които са им интересни, по начин, по който им харесва.
Тази голяма промяна за тях се случва чрез малки, измерими стъпки - един клас, едно училище.
В момента тримата разработват и тестват своя първи пакет с игри за предмета “Човек и общество” в 3 и 4 клас и търсят учители и директори, които искат да пробват техния метод в класните си стаи.
В търсене на подкрепа и експертиза, през юли тази година тримата кандидатстват в конкурса за социални предприемачи ПРОМЯНАТА. Преминават през първите четири етапа на селекция и стават едни от 13-те социални предприемачи, поканени в Акселератора на ПРОМЯНАТА. Споделят, че в Акселератора получават нови знания, инструменти за бизнес моделиране и вдъхновение. “Щастливи сме, че имаме шанс да сме в една силно подкрепяща и смислена среда имаме възможност да се съмняваме, да усъвършенстваме и развиваме, както проекта ни, така и нас самите” – допълват те.
Общо 8-те обучения в Акселератора ги подготвят да се явят на интервю с експерти от България и Швеция през ноември, които ще определят кои ще са петимата нови финалисти в ПРОМЯНАТА 2017/2018. Те ще получат финансиране, медийно внимание, менторска подкрепа, обучения и достъп до международната мрежа на Reach for Change. Публиката отново ще има шанс да гласува за своя фаворит сред петимата финалисти през януари 2018 г.
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за четвърта поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 13 000 деца и младежи от цялата страна.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!