Български член на екипажа на корабокруширалия италиански круизен кораб "Коста Конкордия" е спасил над 500 пасажери, съобщи агенция "Фокус".
Петима от българските моряци се прибраха във Варна. Шестият е със семейството си в чужбина.
"Направих шест спасителни курса с лодката, която побира 150 души.
Първите три пъти беше пълна, след това в нея имаше по-малко хора, защото повечето от пасажерите вече бяха на брега. Това не беше трагедия, а просто вършене на работа, всеки правеше това, което трябва", разказа първият инженер на кораба Петър Петров.
Той допълни, че е бил в банята, когато усетил удара. След това веднага е действал съгласно инструкциите и е слязъл в контролния пулт за управление на кораба.
"След като проверих дизеловия генератор, усетих, че нещата стават критични – корабът се наклони и палубата видимо се отклони от хоризонталното си положение. Видях, че
водата избива от входа на машинното отделение и залива палуба 0.
В това време бях притиснат от тълпа пасажери, които отиваха към спасителните лодки, защото разбираха, че корабът потъва", разказа Петров.
Той потвърди, че екипажът, който е спускал лодките, е действал по инструкции.
"Обстановката беше изключително сложна, защото корабът се наклони много, по палубата започнаха да се търкалят сандъци и посуда от ресторанта и ходенето по нея стана трудно", каза още той.
"Голямо успокоение за пасажерите беше фактът, че корабът се намираше близо до брега. Това бе и причината да няма голям хаос и паника. Тези кораби имат много сигурни конструкции и не потъват бързо и лесно, затова не може да се каже, че нещата се развиха бързо", обясни Петров.
Друг от българите на борда - техникът по поддръжката на кораба Камен Пеев, също разказа, че
екипажът се е представил блестящо по време на спасителните акции.
"Резултатите от това са на лице – 99,5% от пасажерите бяха спасени", подчерта той.
Пеев заяви, че в реакцията на екипажа според командите, които са били зададени, не е имало никакво забавяне.
"Всеки един от нас беше на различно място. Моето първо задължение беше да се погрижа за хората, които ми бяха зачислени. Ако по пътя на палубата се наложи да направя нещо допълнително за спасяването на други хора, аз го правя, както и стана", каза Пеев.
Той призна, че не може да прецени колко време е продължила спасителната операция. "В такъв момент никой не си гледа часовника. Аз не бях подготвен за такава мащабна катастрофа, защото сблъсъкът ме завари на различно от работното ми място. В първия момент си помислих, че се е случила някаква елементарна повреда, което не е нещо необичайно на корабите, по-късно обаче нещата се промениха", разказа Пеев.
В плота, в който той е напуснал кораба, е имало 27 души. "Аз отговарях за тези хора и предварително знаех как да действам при такава ситуация. Радостното е, че пасажерите бяха на точно определените места и между тях нямаше паника и хаос", допълни той.
"Коста Конкордия" заседна в плитчините край бреговете на Тоскана на 13 януари. Досега са открити телата на 11 жертви, а 24 все още се издирват.
В петъл вечерта италианското правителство обяви
състояние на природно бедствие в зоната на инцидента.
Решението на кабинета беше обявено от министъра за връзки с парламента Пиеро Джарда в края на заседанието на правителството.
Така в операциите, свързани с ликвидиране на последиците от крушението, ще могат да бъдат включени всички национални, правителствени и регионални институции.
Предстои правителството да приеме план за действие, в който да посочи колко души и какви ресурси ще са необходими за тези операции.
Властите се страхуват от екологична катастрофа, ако близо 2400-те тона гориво на кораба се излеят в морето.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!