Дс си шофьор в София обикновено изисква специални умения и вроден талант. Но дори и способността ловко да се лавира между разположените на зигзаг безбройни дупки по улиците рядко може да гарантира, че автомобилът ви няма да пострада от кратерите.
Надали има шофьор, който поне веднъж да не се е озовавал със срязана гума или смачкана джанта - едно от най-честите поражения вследствие на "доброто" състояние на настилката.
Пари, нерви и обратното
Основна част от работата на интернет доставчика PowerNet е обикалянето на екипи за отстраняване на аварии по мрежата. Компанията разполага с 50 автомобила, които са непрекъснато в движение. Почти няма ден, в който някой от тях да не се развали заради условията по улиците, разказва Теодор Захариев, който се занимава с автопарка на PowerNet.
Компанията дава по 1000-1500 лв. месечно за ремонти по ходовата част. Трудно може да се изчислят нервите на момчетата покрай тези случаи, а още по-трудно - нервите на клиентите, които през това време стоят без интернет. Всъщност този сценарий с малки промени може да бъде разказан за всяка една фирма с един или повече автомобила, с които работи.
За кого работят дупките
Сметката е следната: По данни на общината асфалтирането на един квадратен метър дупка струва 80 лв. Изправянето на джанта примерно варира между 30 и 100 лв.
По данни на КАТ към края на 2009 г. в София са регистрирани 750 хил. коли. Ако всяка една от тях смачка джанта поне веднъж в годината и тя струва примерно 50 лв., това прави 37 млн. и 500 хил. лв., с които собствениците на автомобили се разделят само заради дупките. Доста сериозен разход, като се има предвид, че всички те плащат данъци, за да няма дупки.
В същото време тези пари имат и положителен аспект, дори антикризисен. Голяма част от тях на практика са приходи за всички бизнеси, свързани с щетите от дупките - автосервизи, търговци на части, производители.
Качеството определя цената
Най-често повредите са по ходовата част - амортисьори, шарнири, носачи, кормилни накрайници, обяснява Пламен Костов от веригата сервизи "Радиал". Ремонтът или смяната на тези части е между 100 и 300 лв. Както се оказва, само ако човек има късмета да влезе в някоя по-малка дупка.
Онзи ден присъствах на случай с яма на Сточна гара. От КАТ измериха дълбочината й на 58 см. Резултатът беше изкъртен преден мост. Парите, с които собственикът ще трябва да се раздели, са над 1000 лв., разказва Костов.
Ако на някого му е трудно да си го представи, такава дупка чудесно може да се запълни с пералня в легнало положение.
За размера на щетата имат значение скоростта на автомобила и дали дупката се вижда. Например в дъждовно време е много по-вероятно локвата, през която автомобилът ви минава, да се окаже дълбок трап.
Гледна точка
Според шофьорите дупки има и върху вече закърпени участъци. Каквото сме изпълнили през 2007 г. дефектите ни са само 2-3%. Обикновено до отремонтираната дупка с кръпка се е отворила нова дупка. При по-големи ремонтирани участъци нямаме нарушения, уверява инж. Владимир Василев, изпълнителните директор на "Пътища и съоръжения" ЕАД - едно от дружествата, които ремонтират улиците в столицата.
Не сме скъпи на триците и евтини на брашното. Работим с качествени материали. Гарантирам това не само за нашата фирма, а и за другите големи фирми, които работят. Допускаме грешки, но те са малки, допълни той.
Всеки столичанин с по-дълга памет обаче вероятно си спомня скандалния случай с "Цариградско шосе", станало популярно като "Цариградско море". След ремонта на булеварда през август 2007 г. бившият кмет на София Бойко Борисов отказа да плати 1.5 млн. лв. на дружеството заради неравностите.
Освен това общината блокирала 143 000 лв. от предоставената банкова гаранция на "Пътища и съоръжения" ЕАД, които дружеството довнесло в сметката.
Накривиха им шапките
Санкциите за "Цариградско шосе" вероятно само е накривила шапките на шефовете на дружество. Просто защото за 2008 и 2009 г. на трите дружества за текущи ремонти са платени 66 млн. лв., т.е. средно по 22 млн. лв.
През тази година те вероятно ще усвоят и половината от планираните за кръпки 27 млн. лв., защото договорите им изтичат в средата на лятото. Те вероятно ще участват в търговете за избор на нови фирми за ремонтите, защото бизнесът с дупките в София е сигурен и печеливш.
Бизнесът с дупките
За това кой как губи и кой какво печели от траповете по улиците, пишат във в. "Пари" Филипа Радионова и Красимира Янева
22 март 2010, 10:53
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!