Офертите с безплатни нощувки са един от "капаните" за туристи, алармират потребителски организации.
Отпускарският сезон е в разгара си. Редица туристически агенции и посредници предлагат най-различни варианти за лятна почивка, но някои "атрактивни" оферти крият големи рискове.
Потребителските организации вече са засипани с множество жалби от пострадали от некоректни оферти за почивка през лятото, информира БТА, позовавайки се на данни от организацията "Активни потребители".
Оттам разказали за случай, при който на туристите се предлагали оферти с безплатни нощувки.
Предложението било за
10 безплатни нощувки и заплащане само на храната
На място обаче клиентите установяват, че цените за консумация са многократно завишени, а почивката излиза много по-скъпа.
Затова потребителските организации съветват всички, които попаднат на подобни оферти и решат да се възползват от тях, да се запознаят много добре с всички условия по т.нар. промоции.
В немалко случаи в ситно написан текст под офертата се "крият" голяма част от "капаните", в които всеки може да попадне.
В друг случай обещаваните "луксозни" условия не отговарят на представеното в офертата. За да получат обещания комфорт почиващите трябвало да заплатят допълнително различни такси.
Затова е важно преди да резервирате почивката си, да сте сигурни, че туроператорът или туристическият агент, към който сте се насочили, е лицензиран.
Туристическата компания винаги трябва да ви дава
точна писмена информация на български език
за разходи, разписание за пътуване, категория и вид на настаняване, хранения и др.
Цената на почивката ви не може да бъде увеличавана 20 дни преди началната дата на пътуването, с изключение на промяна в транспортните разходи като летищни такси и тези за гориво, припомнят потребителските организации.
В договора трябва ясно да се посочва докога е възможно да прехвърлите туристическия пакет на друго лице, без да се налага да доплащате.
В случай че сте резервирали хотел с басейн, басейнът трябва да е наличен и да функционира добре. А ако мястото за настаняване или някоя от предоставяните услуги не отговарят на предварителното описание, трябва да се оплачете веднага и
да поискате подходяща алтернатива или компенсация
До завръщането си пазете всички брошури, договори и ваучери, които са ви дали. При възникнал проблем на място експертите съветват да се правят снимки или събират всякакви доказателства, с които може да се докаже неуредицата.
При значителна промяна на туристическия пакет, за който сте платили имате право да поискате негова алтернатива.
Фирмата-организатор не може да променя хотел или условия на настаняване, ако вече сте резервирали почивката си. В противен случай имате право да поискате парите си обратно.
Ако при пристигането не получите това, за което сте платили
имате право да поискате настаняване при условия, които сте договорили
При отказ сигнализирайте комисията за защита на потребителите.
В случай на закъснение на полет от два или повече часа имате право да получите безплатна храна и напитки в зависимост от продължителността на чакане, както и изпращането на две безплатни съобщения (по телефон, факс или имейл).
В случай на закъснение над 5 часа, ако решите да не пътувате, може да поискате връщане на пълната стойност на билета. При отложен полет за следващ ден поискайте безплатно настаняване в хотел и транспорт до него, имате право и на храна.
Ако полетът ви е отменен, авиокомпанията трябва да ви предложи в замяна пълно възстановяване на стойността на билета в рамките на 7 дни или пренасочване към крайната ви дестинация на първа възможна дата или на по-късна дата, удобна за вас.
При валиден билет и регистрация навреме и отказан достъп до самолета, вие имате правото на парична компенсация между 125 евро и 600 евро. Ако багажът ви е закъснял, повреден или загубен имате право на компенсация в максимален размер около 1200 евро.
Популярно напоследък е ползването на т.нар. таймшеринг -
закупуването на правото за ползване апартамент или къща за почивка за определен брой дни в определен период от годината.
Експерти по потребителски права съветват в този случай да поискате от търговеца да ви обясни всички разходи свързани с покупката - такси по сделката, разходи за газ, електричество, вода, управление и поддръжка.
Търговецът трябва да ви даде цялата необходима информация на родния ви език. За да сте сигурни в отсрещната страна поискайте документи за регистрация на търговеца, както и документи, удостоверяващи правата му върху имота и правото му да го предлага.
Преди да подпишете договор за таймшеър се посъветвайте с адвокат и бъдете внимателни, ако търговецът ви пришпорва да подпишете договора веднага.
Имате и поне 10 календарни дни да промените мнението си и да се откажете от договора без финансови последици за вас, както и без да давате обяснение за промяната на решението си.
Ако договорът не съдържа цялата изискана от закона информация, може да се откажете от него до 3 месеца след подписването.
В случай че искате да се откажете от договора за таймшеър, направете го писмено като препоръчано писмо с обратна разписка преди изтичането на периода за размисъл.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!