Ни ионалният стадион "Васил Левски" да се освободи от мачове, а футболът да се изнесе в покрайнините. Така се отпушва трафикът в центъра на София", предлага във в. "24 часа" главният архитект на столицата Петър Диков.
Той информира за новия общ устройствен план на столицата, който Столичният общински съвет трябва да приеме идната седмица. В него има доста терени за спорт и атракции, измежду които трябва да се избере един за нов стадион, настоява Диков.
Старият ще остане за лека атлетика и други спортове. В чертежите имало и терени от по 60-70 декара за нов футболен стадион. За да не предпоставя избора, той отказа да ги посочи.
"Представете си какво ще стане, ако затваряме всяка седмица "Евлоги Георгиев", ако, дай боже, се играят често международни мачове у нас", аргументира се Диков.
Две скоростни магистрали
ще съкратят времето за придвижване из София.
Работата по тях ще започне, след като идната седмица Столичният общински съвет приеме новия общ устройствен план, който залага развитието на града за 20 години напред.
Така наречената северна тангента спестява 8 километра на пътуващите от Люлин към автомагистралите "Хемус" и "Тракия". Тя е от Ломско шосе при околовръстното и на изток - северно от Илиянци, Бенковски и Враждебна, до "Ботевградско шосе" преди околовръстното, в което ще се влива при участъка към летището.
Северната тангента минава през изцяло незастроени територии. Освен че е най-кратката връзка между западна и източна София, без да се минава през центъра или околовръстния път, тя има и друго предимство. С нея околовръстното ще получи статут на градска магистрала, което ще осигури по-бързо придвижване и по самото околовръстно.
"Северната тангента е напреднала и в проектирането. Това е и едно от трасетата, за които премиерът Бойко Борисов е поел ангажимент да се изгради бързо", обяснява пред "24 часа" главният архитект на София.
В по-голямата си част трасето съществува и сега, но с изграждането му от "Ломско" до "Ботевградско шосе" и категоризирането му като магистрала трафикът трябва да се отпуши.
"Ако се пътува през северната дъга на околовръстното, ще отнема километри повече и ще се пресичат доста урбанизирани територии. Северната скоростна тангента е разработена като транзитно трасе - без квартали, без локали, и е най-бързата възможна връзка изток - запад", уточнява Диков.
Отчуждаването там нямало да е проблем, защото земите са основно земеделски. Диков смята, че тангентата може да е факт до 4 г.
Второто "магическо" трасе, което обещава новият план на София, е западната тангента. Тя ще свързва "Люлин" с Нови Искър, ще поема товарния трафик от Перник.
Трасето ще е продължение на ускорено строящата се в момента автомагистрала "Люлин" - западно от Филиповци, между Божурище и гара "Волуяк".
Общият устройствен план определя гръбнак в София да е релсовият транспорт - подземен и наземен.
Нови квартали, доколкото ще има, ще са основно в северната част на София - по южните склонове на Стара планина, за които общината предвижда страхотен успех.
Ще се строи по-ниско, по-луксозно, ниски сгради от т.нар. американски тип. Новите жилищи територии ще са ориентирани по южните склонове на Стара планина и към с. Лозен.
Между "Цариградско шосе" и околовръстното - по поречието на Искър, ще е и новият увеселителен парк върху 1000 дка., за който се говори от над 40 години.
Върху част от терена в местността "Погребите" ще бъде изградена нова пътна връзка, успоредна на бул. "Н. Й. Вапцаров", която ще отвежда трафика към "Кошарите". Върху другите парцели на някогашния "Софияленд" ще се правят офиси и магазини - ниски и с богато околно озеленяване.
Между 20 и 50% са намалени показателите за застрояване на цяла София с новия план, съобщава пред "24 часа" Диков. И като плътност, и като височина ще се свият строежите, особено на юг от околовръстното - в подвитошките квартали.
Новите карти описват терените за детски градини и училища и така предотвратяват застрояването им.
"Планът дава възможности, той не строи, нито дава пари. Но когато вече има възможности, зависи от частната инициатива", подчертава Диков в отговор на въпрос оглеждат ли чужди големи компании София.
Когато съдът се произнесе по несъстоятелността на "Кремиковци", такива инвеститори ще се очакват за земите под комбината. По новия устройствен план те са със статут на смесена многофункционална зона, в която може да се развиват технологични паркове, жилищни и офис зони.
За Студентския град са предвидени седем оградени миникампуса със специален достъп. Само общежития, библиотеки, читални и заведения за хранене, но не тип луксозно и кръчмарско, а столово, щяло да има в кампусите. "Веселбите - извън тях", категоричен е Петър Диков.
Свежата зеленина ще е с 500 декара повече
Планът се отнася с изключителен респект към зелените площи. Много от тях досега не бяха отразени в картите на София. Добрата новина не само за еколозите, но и за плана е, че с новия те са отредени само за градинки и са с много висока степен на защита. С помощта на гражданските сдружения гаранцията им е сигурна, твърди Диков.
Според главния архитект новият план увеличава зелените площи с 500 декара. Предвидено е изграждане и на нови паркове - "Жива вода", водния "Искър", спортния "Студентски" и историческият "Софийска Света гора". Ще се създадат Източен парк - между Младост и Горубляне, и парк "Лозенец" - между бул. "Черни връх" и "Симеоновско шосе".
Планирани са развитието на Северния парк и засаждането на "Възраждане" в Зона Б-5.
Всички държавни и общински имоти между жилищните комплекси "Овча купел 1", "Овча купел 2" и едноименния квартал да се обособят в Парк на четирите сезона.
Терените между "Обиколна" и околовръстното, зелените площи при баня "Овча купел" и парк "Славия", всички територии около бул. "Монтевидео", около НБУ и големите училища плюс няколко сега завзети от бетонови възли терена ще станат дробовете на София.
Без футбол в центъра на София
Новият общ устройствен план на столицата предвижда Националният стадион "Васил Левски" да се освободи от мачове, обяснява главният архитект Петър Диков пред "24 часа"
23 октомври 2009, 13:52
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!