Ао оинструкторите,
които протестираха днес в София, ще продължат дейността си още седмица, но ако
исканията им не бъдат удовлетворени, заканват с ответни мерки след 19 април.
Това обяви председателят на техния съюз Милена Тодорова.
Преподавателите по шофьорски умения настояват за промяна на редица наредби -
като 37-ма (която налага мултимедийно обучение на кандидатите).
Те недоволстват
от високите глоби, налагани им от ИА "Автомобилна администрация" при
техническа грешка по време на обучение, от правилата за провеждане на
курсовете, изискването за наемане на технически сътрудник, проблемите с
контролните органи и др.
Много от близо 300-та протестиращи се оплакаха и че са на ръба на фалита.
80% от инструкторските
фирми са малки и не могат да си позволят разходи между 800 и 1500 лева за купуване
на необходимата техника, чрез която да проведат мултимедийно теоретично
обучение, обясни председателят на Съюза за обучение в автомобилния
транспорт Емил Харалампиев.
Мултимедийното обучение трябва да бъде въведено в програмата на инструктурите
най-късно до 1 юли, което според Харалампиев е изключително кратък срок. Учителите искат отсрочка поне шест месеца, но са за пълното му премахване.
Много обучители не могат да си позволят да наемат помощници, а според
предложените поправки в Закона за движение по пътищата дори формално нарушение
в документацията може да им струва глоба от до 1500 лева.
Протестът на
автоинструкторите противоречи на обществения интерес и обслужва интересите на
сивата икономика.
Такова е обединеното становище на Съюза на преподавателите по авто-мото
подготовка, Асоциацията за обучение в транспорта, Съюза на българските
автомобилисти и Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България,
представено днес на пресконференция.
Браншовите организации подкрепят промените в наредбите на транспортното
министерство и смятат, че с тях ще пресекат възможностите за купуване на
книжки.
По думите
на Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото
подготовка, в транспортното министерство при предишното ръководство е
съществувал чадър за система, която да гарантира, че преподавателят е и
изпитващ.
От браншовите организации
заявиха, че няма основания да се твърди, че само в България изпитите
са под
шапката на министерството - така било в 19 държави в ЕС.
Мнението на
протестиращите обаче е, че промените няма да премахнат търговията със
свидетелства за правоуправление.
Те настояват изпитите по теория да се провеждат само в зали на ИА
"Автомобилна администрация".
С новите текстове в наредбата за тестовете се дава възможност листовките да се
попълват и в помещения с видеонаблюдение на учебните центрове, което според тях
създава условия за корупция.
Пак ще може да се подсказва на избрани кандидати, но срещу малко по-високи
тарифи и с по-модерни технически способи, смята Милена Тодорова.
Някои протестиращи споделиха, че не са против видеокамерите, които ще
гарантират изпълнението на учебния процес
и изпитите, но са за строга
дисциплина.
Автоинструктори: Пред фалит сме от изисквания
Автоинструкторите, които протестираха днес в София, ще продължат дейността си още седмица, но ако исканията им не бъдат удовлетворени
12 април 2010, 23:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!