Учители и директори на училища ще бъдат оценявани на всеки четири години от атестационна комисия, като в резултат на атестацията ще могат да бъдат и освобождавани от длъжност.
Това предвиждат текстове от новия закон за училищното и предучилищното образование, които бяха приети окончателно на второ четене от парламентарната комисия по образование.
Атестирането се въвежда за първи път, като в закона е записано, че това е процес на оценяване на съответствието на дейността на учителите, директорите и другите педагогически специалисти с професионалния им профил и със изискванията за изпълнение на длъжността. То е и стратегия за развитие на детската градина, училището или центъра за подкрепа на личностно развитие, а за директорите - и на управленската им компетентност.
Оценяването ще се извършва на всеки четири години от комисия, определена от работодателя и съгласувано с педагогическия съвет.
При атестиране на директорите, в състава на комисията задължително се включват представители на работодателя, на финансиращия орган (когато е различен от работодателя), на педагогическия съвет, на регионалното управление на образованието, както и родител от обществения съвет.
Обществените съвети са друга новост в закона,
макар според опозицията те да дублират ролята на училищните настоятелства.
При атестиране на учители и други педагогически специалисти пък в комисията ще влизат представител на работодателя, на регионалното управление на образованието и на педагогическия съвет.
Скалата на оценяване, критериите и процедурата за атестиране се определят в държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Освен за кариерното развитие, оценката може да служи и за насочване за повишаване на квалификацията и поощряване на дадения специалист.
При получена най-ниска оценка, работодателят и атестационната комисия ще анализират причините и ще изработят план за методическо и организационно подпомагане на съответния специалист.
В тези случаи в срок от една година ще се извършва повторно оценяване и ако и тогава е получена най-ниската оценка, лицето ще се освобождава от длъжност при условията на чл. 328, ал. 1 т. 5 от Кодекса на труда.
От ГЕРБ смятат, че мандатността на директорите не е добър вариант
Това ще доведе до политизиране на системата от една страна, а от друга - няма как на четири години да предизвикваме такова голямо сътресение и да сменяме близо 5000 директори в цялата система, обясни идеята на този вариант председателят на просветната комисия Милена Дамянова.
Когато един директор или педагогически специалист работи добре и постига добри резултати, неговата смята не е добра за системата, категорична бе тя. Според нея с атестирането се дава възможност за обективна преценка, публичност и прозрачност на комисиите.
Предстои образователното министерство заедно със синдикалните и работодателските организации да разработят така критерии за атестиране, че да няма спекулации и да се избегнат рискове, посочи Дамянова.
По повод реакцията на част от частните училища
за приетите на предишно заседание текстове, които ги задължават да осъществят и безплатен прием, ако се възползват от държавна издръжка, Дамянова коментира, че това се случило по предложение на Реформаторския блок и все пак е крачка напред.
И в момента има частни детски училища и градини, които приемат безплатно - процентът е доста по-нисък, но така или иначе комисията се обедини около това предложение, обясни тя. Приетите текстове гласят, че частните училища ще трябва да приемат 20% ученици на свободен прием.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!