Б лизо 38% от българските ученици са функционално неграмотни по природни науки. Това показва последното международно изследване PISA, проведено през 2015 г.
Това не означава, че не могат да четат и пишат, а че не могат да приложат на практика учебния материал в реални житейски ситуации,
както и че не могат да боравят с данни от таблици и графики. За сравнение, през 2006 г. този процент е бил 42,6%. Нашите ученици са на 45-о място от общо 72 страни, които са участвали.
Изследването е проведено през пролетта на 2015 г. и в него са участвали 6300 български ученици на 15-годишна възраст. В продължение на 2 часа те са решавали компютърно базиран тест по природни науки, математика, четене и модул „Решаване на проблеми в сътрудничество“.
Ученици скочиха срещу ромските стипендии
Родните ученици - пият рядко, но се наливат по много
„Въпреки положителната тенденция, резултатите остават тревожни и ни дават ясен знак, че промените в сферата на образованието са наложителни“, заяви при представянето вицепремиерът и министър на образованието и науката в оставка Меглена Кунева.
Тя беше категорична, че
МОН предприема конкретни мерки
за преодоляването на дефицитите в областта на функционалната грамотност по отношение на подкрепата за изоставащите ученици, актуализирането на учебните програми и квалификацията на учителите.
Един от най-важните изводи за всички държави, участвали в изследването, е, че семейната и социалната среда оказват огромно влияние на резултатите. 59% от нашите ученици от социално слаби семейства и такива, за които българският не е майчин език, имат по-слаби постижения.
Държавата дава стипендии на ромчета - по 30 евро за успех 3,50
Кунева: Няма дискриминация в ромските стипендии
„МОН не може да промени семейната среда, но може, трябва и ще въздейства за това да осигури условия, така че семейната среда да не е единственият определящ фактор за резултата на учениците“, коментира Кунева при представянето на доклада.
В тази връзка тя посочи, че
новите учебни програми, които в момента се разработват и обсъждат, ще са по-съвременни,
с повече практическа насоченост и време за упражнения. „За да са изпълними и качествени тези програми, поставихме учителят и неговата квалификация в центъра на усилията ни“, каза още Меглена Кунева.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!