Всеки блогър, който получава доходи от това, че дава сайта си за реклами или посредничество, трябва да плаща данъци и осигуровки, съобщава "24 часа".
Вестникът се позовава на инструкция на Националната агенция за приходите (НАП), качена на сайта на ведомството.
Източници на изданието от приходната агенция са доверили, че веднага след изготвянето на инструкцията била разпоредена пълна проверка на сайтовете в мрежата, за да се види кой рекламира и дали посланията имат връзка с дейността на блогъра или не.
Според данъчните редът за облагане и размерът на налога за блогъри зависят от статута им.
Ако собственикът на сайта е едноличен търговец, дължи данък като всички ЕТ. Той е длъжен да обяви доходите си от реклами и посредничество в годишната данъчна декларация, да приспадне платени осигуровки и да преведе дължимия данък.
В случаите, когато притежателят на сайта е със статут на свободна професия, той трябва да отчита рекламните доходи като такива от друга стопанска дейност, пише вестникът.
Това означава, че в декларацията си за облагане като физическо лице трябва да ги добави към другите си облагаеми доходи, ако има такива, да приспадне 40% нормативно признати разходи и осигуровки и да плати 10% налог.
Третият, комбиниран вариант за определяне на начина на облагане е, ако блогърът няма стопанска дейност или пък има такава, но тя не е свързана с предмета на сайта. Тогава годишната данъчна основа за полученото от сайта се намалява само с направените осигурителни вноски.
Редът за осигурителните вноски също е различен. Ако работата по сайта е единствена трудова дейност, блогърът е на режима на всички самоосигуряващи се лица.
Той не внася нищо за пенсия обаче, ако се осигурява от друга дейност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!