Кф фекция, храна и музика - това е най-доброто българско, определено в допитване на в. "24 часа" с 540 пълнолетни българи в 18 областни града в цялата страна.
Въпросът бил какво родно през последните три месеца им е харесало, независимо дали е стока, културно събитие, техника или услуга.
Най-доброто българско минава първо през стомаха, заключава вестникът. "Напук на инвазията от македонски, гръцки, турски и всякакви стоки от ЕС на пазара, 88% от анкетираните безпогрешно надушват сочния български домат, сладката диня, неопороченото от растителни мазнини сирене и кашкавал, родни колбаси, лютеница, ракия, луканка, салами и наденици."
"С тях съм си свикнал, а и няма къде да мърдаме - чужбинските хранителни продукти са по-скъпи, а ако са евтини - значи има нещо съмнително", казал читател на "24 часа" от Шумен.
Особеното обаче е, че все по-често за да ги намерят, хората ги търсят от бабите на пазара. Там са готови да хвърлят и повече пари, но да се сдобият с бучка домашно краве или овче сирене, автентична селска наденичка и сланина, градински чушки, домати, краставици и всякакви зарзавати.
Мъж от Благоевград пък признал, че хората масово се снабдявали с домашна ракия и вино от село.
Ходели по селските пазари и оттам си купували. "По-сладко е, а и по-евтино излиза в тази криза", аргументирал се мъж от Кюстендил.
Анкетата констатира залеза на бозата, която е назад в класацията на най-популярните и купувани български продукти.
Като цяло хранителните стоки са разделът, в който посочилите, че не могат да си ги позволят, са най-малко - едва 4%. Други 8% признават, че трудно различават чужбинското от българското и купуват каквото има в магазина.
Всеки втори сред анкетираните казва, че през последните три месеца е похарчил пари за хубава българска дреха. Над 3/4 обличат себе си и семейството си с българска конфекция.
Спортни екипи за всякакви възрасти, ризи, панталони, детско и дамско облекло бият по популярност и достъпни цени вносните маркови изделия. Хората ги предпочитат и пред по-евтините китайски, корейски и турски стоки заради доброто качество.
Трета позиция в най-харесваните български стоки държат обувките. Носят само български марки 38,3% от запитаните.
Едва 12% от българите предпочитат българска техника. В тази категория печките са фаворитът, следвани от бойлери и котлони. Мнозинството предпочитат реномирани западни марки за бяла и черна техника.
Проучването на "24 часа" показва още, че за българина сферата на услугите се изчерпва с това да се подстриже, да си направи прическа или да си закърпи обувките. Всеки трети посещава фризьор и козметик, срещу едва 3,9%, които в последните 3 месеца са посетили лекар и зъболекар. Химическо чистене ползват 1%, толкова са и онези, които са отишли на шивач.
Всеки шести столичанин посочва с гордост метрото, което тръгна на 7 септември. "Плаках, когато се качих, ако щете ми вярвайте. Много е уютно и удобно - за 10 минути стигнах от "Младост" до "Константин Величков". Най-сетне!", коментира столичанка.
От анкетираните 27% казват, че през трите летни месеца са посетили театрална постановка, концерт, кино, изложба, опера. Най-масов бил интересът към концертите на Слави Трифонов и фолкпевиците. Но не липсват и ценители на класическата музика, попа, рока, джаза.
Пловдивчани споменават театър: спектакъла на Теди Москов "Красотата спи" "Зад канала" и "Три дъждовни дни" на Театър 199.
Столичани най-често отбелязват "Дзифт" като филм, заслужаващ признание, бургазлии - конкурса "Бургас и морето", балетния спектакъл "Копелия", изложбата на пясъчни фигури, театралния фест "На брега".
Сред анкетираните 17% не харесват нищо българско. "Въпрос на престиж е да ползвам само западни марки. А за култура не ми остава време - работя по 12 часа. В почивните дни гледам да съм извън града", обобщава софиянец.
"24 часа": Какво българско харесваме
Конфекция, храна и музика - това е най-доброто българско, определено в анкета на вестника в 18 областни града
21 септември 2009, 08:45
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!