Хората от Спешната помощ добросъвестно си вършат работата, но има и такива, които не са с чисти помисли, призна пред Би Ти Ви (Btv.bg) Стоян Граматиков, изпълнителен директор на "Национална система 112".
"В сегашния си вид Спешната помощ работи повече от 10 години. Там си имат проблеми, но сега те избиват върху телефон 112.
Защо тези неща излязоха на повърхността, когато излезе тел. 112? Защото на телефон 112 се записва цялата информация и тя може да бъде проследена", обяснява Граматиков, като уточнява, че той не ръководи всички служби, които са част от системата 112, а само дирекцията, която приема повикванията към единния номер за спешни повиквания.
За случая, при който
линейка от София била изпратена в Бургас,
Граматиков каза, че системата локализира повикващите телефона.
"В този случай жена от София се обадила за своя близка, която се намира в Бургас. Но жената казва улица, но не уточнява, че това е в Бургас.
Системата в този случай не е смесила адресите. Операторът вижда, че жената е в София и той самият каза, че е прослушал разговора многократно и беше категоричен, че думичката Бургас не е съществувала", обясни Граматиков.
Той посочи, че има записан случай, в който един човек казал:
докторът е по-зле от пациента -
лекарят бил пиян.
"За този лекар е извършена проверка, но не знам какво се е случило по-нататък с него.
Има и други случаи, излизащи на повърхността - представяте ли си да се обадите на тел. 112 и да дойде при вас частна линейка, която да ви иска пари?
Има такъв случай, направена е проверка. Има записи и всичко е документирано, замесен е служител от тел. 150, който има някакви контакти с тези спешни частни помощи.
Той даже казва директно, че работи за тях. Ето как в спешна помощ има и недобросъвестни служители", коментира Граматиков.
"Няма практика на тел. 112 да стоят медицински лица, тъй като 112 обслужва различни видове сигнали. Няма как ако там стои медик, той да бъде компетентен и по другите въпроси", добавя той.
"Не съществува перфектна система. Разбира се, че има какво да се усъвършенства, едно от най-важните неща, които чакам да се случат, е да се задължат операторите да дават точна информация за локализацията, а не само сектора, който се припокрива от клетката на даден абонат.
Тази локализация спасява човешки живот. Дано до 2014 г. да стане това.
Иначе 20 000 са сигналите за едно денонощие
на тел. 112.", подчерта Граматиков.
Той допълни, че според европейските разпоредби тел. 112 е безплатен. "Законодателството в Европа не позволява да се направи схема на финансиране на тел. 112.
Основният проблем обаче е самият начин на функциониране на Спешната помощ и конкретната организация на работата.
Липсва на нормативна база, която еднозначно да определя начина на работа във всеки център за спешна медицинска помощ. Липсва конкретна дефиниция за начина, по който да бъдат обслужвани сигналите", казва още Граматиков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!